6. Overzicht incidentele lasten en baten
Nr. | Beleidsvoorstellen/Herijkingen | Lasten 2026 | Lasten 2027 | Lasten 2028 | Lasten 2029 | Baten 2026 | Baten 2027 | Baten 2028 | Baten 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inclusieve stad | |||||||||
1 | Welkom in Tilburg en opvang Oekraïense ontheemden | 22.275 | 22.800 | 22.800 | 0 | -22.275 | -22.800 | -22.800 | 0 |
2 | Beweging sociaal domein | 3.312 | 2.670 | 2.280 | 0 | -3.312 | -2.670 | -2.280 | 0 |
3 | Kunstgrasveld hockeyclub Were Di | 1.550 | 0 | 0 | 0 | -1.550 | 0 | 0 | 0 |
4 | Sport, bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis | 2.007 | 0 | 0 | 0 | -2.007 | 0 | 0 | 0 |
5 | Integraal zorgakkoord | 3.941 | 0 | 0 | 0 | -3.941 | 0 | 0 | 0 |
6 | Vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp | 3.975 | 0 | 0 | 0 | -3.975 | 0 | 0 | 0 |
7 | Uitstel inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo naar 2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.186 | 0 | 0 | 0 |
8 | Overig Inclusieve stad | 20.448 | 9.248 | 3.431 | 370 | -14.676 | -3.690 | -965 | -370 |
Totaal Inclusieve stad | 57.508 | 34.718 | 28.511 | 370 | -48.550 | -29.160 | -26.045 | -370 | |
Duurzame stad | |||||||||
9 | Bodemsaneringsprojecten | 940 | 1.075 | 730 | 3.960 | -940 | -1.075 | -730 | -3.960 |
10 | Overig Duurzame stad | 8.534 | 2.365 | 1.879 | 597 | -6.639 | -2.165 | -779 | -579 |
Totaal Duurzame stad | 9.474 | 3.440 | 2.609 | 4.557 | -7.579 | -3.240 | -1.509 | -4.539 | |
Vitale stad | |||||||||
11 | Renovatie Textielmuseum | 3.000 | 0 | 3.600 | 0 | -3.000 | 0 | -3.600 | 0 |
12 | Aanvulling reserve fonds stedelijke ontwikkeling vanuit reserve incidentele opgaven | 6.849 | 0 | 0 | 0 | -6.849 | 0 | 0 | 0 |
13 | Herontwikkeling zwaaikom Loven | 1.689 | 0 | 0 | 0 | -1.689 | 0 | 0 | 0 |
14 | Kenniskwartier, programmakosten en WVG | 10.488 | 5.738 | 5.738 | 5.738 | -10.488 | -5.738 | -5.738 | -5.738 |
15 | Risico MVA GE en erfpacht | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | -5.000 |
16 | Strategische grondaankopen Wijkevoort | 2.000 | 0 | 0 | 0 | -2.000 | 0 | 0 | 0 |
17 | Wilhelminakanaal fase 1,5 inclusief sluis 2 | 3.077 | 1.000 | 0 | 0 | -3.077 | -1.000 | 0 | 0 |
18 | Lokale start bouwimpuls | 5.000 | 3.525 | 0 | 0 | -5.000 | -3.525 | 0 | 0 |
19 | Voorkeursrecht Verdiplein | 500 | 2.000 | 500 | 500 | -500 | -2.000 | -500 | -500 |
20 | Bijdrage warmte-koude netten Kenniskwartier | 1.500 | 1.900 | 0 | 0 | -1.500 | -1.900 | 0 | 0 |
21 | Parkeerafdrachten Clarissenhof | 2.055 | 0 | 0 | 0 | -2.055 | 0 | 0 | 0 |
22 | Fasering parkeerafdrachten Spoorzone | -2.520 | -507 | 3.598 | -3 | 2.520 | 507 | -3.598 | 3 |
23 | Aanvulling reserve fonds stedelijke ontwikkeling t.b.v. toekomstige onrendabele investeringen | 3.394 | 1.700 | -150 | -500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24 | Incidentele verkoopopbrengsten | 3.819 | 190 | 190 | 190 | -3.819 | -190 | -190 | -190 |
25 | Verkoop gronden Bakertand | 4.250 | 2.550 | 0 | 0 | -4.250 | -2.550 | 0 | 0 |
26 | Realisatiestimulans betaalbare woningen | 5.250 | 5.833 | 6.417 | 7.000 | -5.250 | -5.833 | -6.417 | -7.000 |
27 | Preventie met gezag | 1.588 | 0 | 0 | 0 | -1.588 | 0 | 0 | 0 |
28 | Regiodeal Innoveren, experimenteren en ondernemen met de mens centraal | 3.600 | 3.000 | 0 | 0 | -3.600 | -3.000 | 0 | 0 |
29 | Economische strategie | 400 | 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 | Overig Vitale stad | 24.167 | 15.078 | 6.623 | 4.109 | -17.551 | -10.396 | -6.131 | -3.929 |
Totaal Vitale stad | 80.106 | 44.307 | 28.816 | 22.034 | -69.696 | -35.625 | -26.174 | -22.354 | |
Samen en dichtbij | |||||||||
31 | Verrekening begrotingssaldo met reserve incidentele opgaven | 7.072 | 0 | 0 | 0 | -5.051 | 0 | 0 | 0 |
32 | Uitwerking gebiedsgericht werken | 2.905 | 2.933 | 0 | 0 | -2.905 | -2.933 | 0 | 0 |
33 | Egalisatiereserve riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.923 | -1.377 | -1.377 | 0 |
34 | Terugstorten begrotingstekort 2025 in algemene reserve | 3.584 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35 | Aanvulling algemene reserve tot bovenbandbreedte | 2.328 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36 | Aanvulling transitiefonds wijkgericht werken en inwonersparticipatie | 2.180 | 3.518 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37 | Uitkering gemeentefonds (incidentele middelen) | 0 | 0 | 0 | 0 | -2.409 | 0 | 0 | 0 |
38 | Mutaties reserves investeringen | 30.106 | 8.686 | 8.450 | 1.708 | -28.593 | -8.870 | -8.634 | -1.892 |
39 | Overig Samen en dichtbij | 6.926 | 4.917 | 532 | 1.602 | -5.666 | -1.732 | -20 | 0 |
Totaal Samen en dichtbij | 55.101 | 20.054 | 8.982 | 3.310 | -46.547 | -14.912 | -10.031 | -1.892 | |
Algeheel totaal | 202.189 | 102.519 | 68.918 | 30.271 | -172.372 | -82.937 | -63.759 | -29.155 | |
Saldo incidentele lasten en baten | 29.817 | 19.582 | 5.159 | 1.116 |
In het algemeen geldt dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten en baten raamt in de begroting. Structurele lasten en baten zijn daarmee de regel en incidentele lasten en baten de uitzondering. De incidentele lasten en baten moeten verplicht in de begroting worden opgenomen middels bovenstaand overzicht, waarbij we enkel de incidentele lasten en baten groter of gelijk aan € 1.500.000 separaat inzichtelijk maken; posten kleiner dan € 1.500.000 worden onder de post Overige bij elkaar geteld.
Het overzicht van incidentele lasten en baten laat over de jaren 2026 tot en met 2029 een positief saldo zien, wat betekent dat we als gemeente meer incidentele lasten hebben dan incidentele baten en dus een deel van de incidentele lasten dekken vanuit structurele baten. Dit is in lijn met de vastgestelde nota Financiële positie, dat we structurele lasten dekken met structurele baten en dus geen structurele lasten dekken met incidentele baten.
Toelichting overzicht incidentele lasten en baten:
- Programma Welkom in Tilburg en opvang Oekraïense ontheemden: Budgettaire verwerking, voor de jaren 2026 t/m 2028, voor met name de kosten van opvang Oekraïense ontheemden, maar ook de kosten voor het programma Welkom in Tilburg, waarbij vooralsnog € 20 miljoen begroot is als rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïense ontheemden en het surplus gedekt wordt uit de reserve Welkom in Tilburg.
- Beweging Sociaal Domein: Noodzakelijke extra investeringen om de financiële strategie binnen het Sociaal Domein te faciliteren die bestaat uit het structureel terugbrengen van individueel specialistische zorg door deze zorg op te vangen binnen onder andere de sociale basis en de Wijk Zorg Teams.
- Kunstgrasveld hockeyclub Were Di: Budgettaire overheveling vanuit 2025 ten behoeve van de uitbreiding van een half naar een heel kunstgras hockeyveld inclusief de daarmee samenhangende ruimtelijke aanpassingen binnen het sportpark t.l.v. de overhevelingsreserve.
- Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026: Budgettaire verwerking van de specifieke uitkering Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis voor het jaar 2026.
- Integraal Zorgakkoord (IZA): Budgettaire verwerking van de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord voor het jaar 2026.
- Vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp: Incidentele bijdrage vanuit het Rijk om de huidige grotere residentiële voorzieningen om te vormen tot meer kleinschalige en gezinsgerichte behandel- en/of woonvoorzieningen.
- Uitstel inkomensafhankelijk eigen bijdrage Wmo: Incidentele bijstelling van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo (ontvangst) voor 2026 vanwege uitstel naar 2027.
- Overige Inclusieve stad: Betreft het saldo van diverse posten kleiner dan € 1,5 miljoen die niet nader worden toegelicht.
- Bodemsaneringsprojecten: Fasering van diverse projecten bodemsanering t.l.v. de reserve Bodem, geluid en lucht.
- Overige Duurzame stad: Betreft het saldo van diverse posten kleiner dan € 1,5 miljoen die niet nader worden toegelicht.
- Renovatie Textielmuseum: Betreft enerzijds budget voor het afwaarderen van de bestaande boekwaarde van het Textielmuseum (€ 3 miljoen) en anderzijds het afdekken van de onrendabele top (€ 3,6 miljoen) uit de Reserve Incidentele Opgaven.
- Aanvulling reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling vanuit Reserve Incidentele Opgaven: Overheveling middelen van de ene reserve naar de andere.
- Herontwikkeling zwaaikom Loven: Incidentele bijdrage uit de reserve Fonds revitalisering bedrijventerreinen ten behoeve van de herontwikkeling zwaaikom Loven.
- Kenniskwartier, programmakosten en WVG: Bijdrage uit de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling voor de jaren 2026 t/m 2029 bestemd voor de programmakosten Kenniskwartier waarmee uitvoering wordt gegeven aan de ruimtelijke en maatschappelijke ambities en opgaven zoals vastgelegd in de gebiedsvisie Kenniskwartier.
- Risico Materiële vaste activa (MVA) grondexploitatie en erfpacht: Incidentele onttrekking uit de reserve Fonds Stedelijk Ontwikkeling in 2029 ter afdekking van het risico materieel vast actief en erfpacht.
- Strategische grondaankopen Wijkevoort: Incidentele onttrekkingen uit de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling ten behoeve van strategische grondaankopen voor Wijkevoort voor 2026.
- Wilhelminakanaal fase 1,5 inclusief sluis 2: In 2012 is gestart met de verruiming tot klasse IV-vaarweg van het Wilhelminakanaal tot aan de brug Dongenseweg (fase 1). Deze verruiming rendeert echter pas optimaal als het kanaal tot aan Loven voor klasse IV-schepen bereikbaar wordt (Wilhelminakanaal fase 1,5). Betreffende middelen zijn in 2026 en 2027 gereserveerd binnen de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling voor maatregelen fase 1,5 opwaardering Wilhelminakanaal inclusief sluis II.
- Lokale start bouwimpuls: Incidentele bijdrage in de jaren 2026 en 2027 uit de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling voor het opzetten van een lokale Start bouw impuls subsidieregeling.
- Voorkeursrecht Verdiplein: Incidentele onttrekking uit de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling ter dekking van het verschil tussen de koopprijs en de beleidsmatige afwaardering van verworven vastgoed in het kader van het voorkeursrecht Verdiplein naar 70% van de WOZ-waarde, alsmede bijkomende verwervingskosten en tijdelijke beheerskosten voor de jaren t/m 2029.
- Bijdrage warmte-koude netten Kenniskwartier: Incidentele bijdrage uit de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling als risicoreservering voor het niet terugverdienen van de voorbereidingskosten van de ontwerp- en ontwikkelingskosten van het Warmtebedrijf als voorbereiding op de aanleg warmte-koude-net kenniskwartier.
- Parkeerafdrachten Clarissenhof: Afdracht ten laste van project Clarissenhof 2 in de reserve Gebiedsparkeren Spoorzone ten behoeve van een toekomstige parkeergarage.
- Fasering parkeerafdrachten Spoorzone: Verschuiving van de verwachte oplevering van ontwikkelingen in de Spoorzone en de daarbij behorende parkeerafdrachten van ontwikkelaars t.g.v. de reserve Gebiedsparkeren Spoorzone.
- Aanvulling reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling t.b.v. toekomstige onrendabele investeringen: Incidentele bijdrage ten gunste van de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling t.b.v. toekomstige onrendabele investeringen.
- Incidentele verkoopopbrengsten: Incidentele opbrengsten van de verkoop van vastgoed t.g.v. de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling.
- Verkoop gronden Bakertand: Storting verkoopopbrengst gronden Bakertand in de reserve Fonds stedelijke Ontwikkeling voor de jaren 2026 en 2027.
- Realisatiestimulans betaalbare woningen: Rijksbijdrage vanaf 2026 die wordt uitgekeerd een jaar na de bouwstart voor iedere betaalbare woning t.g.v. de reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling
- Preventie met gezag: Incidentele specifieke uitkering waarmee problemen met betrekking tot onderwijs, werk/armoede/inclusie, veiligheid/ondermijning, wonen en gezondheid worden aangepakt onder de noemer van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).
- Regiodeal innoveren, experimenteren en ondernemen met de mens centraal: Incidenteel verwerken van de kassiersfunctie voor de jaren 2026 en 2027 van de Regiodeal “Innoveren. Experimenteren en ondernemen met de mens centraal” vanuit Rijksmiddelen.
- Economische strategie: Incidentele middelen voor de benodigde inzet op economische innovatiekracht, clustervorming en versnelling van maatschappelijke transities als duurzaamheid, circulariteit, talentontwikkeling en energie als vervolg op de aflopende middelen voor Next Economy en impuls MKB.
- Overige vitale stad: Betreft het saldo van diverse posten kleiner dan € 1,5 miljoen die niet nader worden toegelicht.
- Verrekening begrotingssaldo met reserve incidentele opgaven: Enerzijds betreft dit een storting van het surplus uit de Algemene Reserve wat conform financieel beleid wordt toegevoegd aan de Reserve Incidentele Opgaven (vanuit de programmabegroting 2025) alsook de incidentele vrijval van de vrije ruimte uit de Reserve Incidentele Opgaven ter dekking van incidentele voorstellen nieuw beleid.
- Uitwerking gebiedsgericht werken: Incidentele inzet voor de jaren 2026 en 2027 ten behoeve van tijdelijke extra formatie en het inrichten van werkplaatsen, huisvesting, communicatie met inwoners en het verder ondersteunen van de organisatie bij de doorontwikkeling van de gebiedsteams en het gebiedsgericht werken.
- Egalisatiereserve riolering: Incidentele vrijval uit de reserve Rioolheffing over de jaren 2026 tot en met 2028 om de stijging van de tarieven rioolheffing te kunnen maximeren op maximaal 9% per jaar.
- Terugstorten begrotingstekort 2025 in Algemene Reserve: Het incidenteel verrekenen van het begrotingssaldo 2025 met de Algemene Reserve in 2026 vanuit de Programmabegroting 2025.
- Aanvulling Algemene Reserve tot bovenbandbreedte: Het incidenteel aanvullen van de Algemene Reserve vanuit het voordelige saldo tot de bovenbandbreedte van € 40 miljoen vanuit de Programmabegroting 2025.
- Aanvulling reserve Transitiefonds wijkgericht werken en inwonersparticipatie: Incidentele aanvulling in de reserve Transitiefonds wijkgericht werken en inwonersparticipatie ter verlenging van het gebiedsgericht werken tot en met 2027 met als doel het op peil houden van de huidige inzet én acceleratie van de verdere ontwikkeling van de gebiedsteams en het Gebiedsgericht werken.
- Uitkering gemeentefonds (incidentele middelen): Budgettering van incidentele middelen uit het gemeentefonds.
- Mutaties reserves investeringen: Het BBV schrijft voor dat toevoegingen en onttrekkingen aan reserves via de exploitatie moeten lopen. De gepresenteerde incidentele lasten en baten betreffen investeringslasten en daarbij behorende dekkingen uit reserves.
- Overige Samen en dichtbij: Betreft het saldo van diverse posten kleiner dan € 1,5 miljoen die niet nader worden toegelicht.