Wat gaat het kosten - financiën
Algemene baten en lasten | Realisatie 2024 | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.693 | 7.972 | 14.625 | 13.187 | 11.790 | 12.131 |
Baten | -3.028 | -606 | -5 | -2 | -2 | -2 |
Saldo van lasten en baten | 2.664 | 7.366 | 14.620 | 13.185 | 11.788 | 12.129 |
Toevoeging reserves | 51.307 | 69.875 | 45.720 | 14.103 | 8.950 | 3.478 |
Onttrekking reserves | -57.106 | -63.097 | -44.158 | -16.004 | -14.135 | -5.996 |
Saldo reserves | -5.799 | 6.778 | 1.563 | -1.901 | -5.185 | -2.518 |
Totaal | -3.135 | 14.144 | 16.183 | 11.284 | 6.602 | 9.611 |
Herijkingen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
205. Nominale bijstelling budgetten | 12.413 N | 12.413 N | 12.413 N | 12.413 N |
Op basis van onze nominale uitgangspunten vindt structurele bijstelling van de budgetten plaats. Het betreft bijstelling naar prijspeil 2026 voor de volgende onderdelen:
Voor loon- en prijsbijstellingen was vanuit de septembercirculaire nog een bedrag van € 2,6 miljoen beschikbaar, zodat de budgetten per saldo met € 12,4 miljoen verhoogd worden. | ||||
206. Implementatiekosten vervanging financieel systeem JDE | 935 N | 590 N | - | - |
Ons financieel systeem JD Edwards (hierna JDE) moet vervangen worden omdat de leverancier per 01-01-2026 stopt met de ondersteuning. Het systeem is in de loop der jaren gekoppeld met heel veel primaire systemen (voor dienstverlening aan de burger) als ook interne systemen (zoals salarisverwerking). Dit betekent dat er voor het platform vele gebruikers zijn van alle afdelingen. Door de jaren heen is er op het platform ook veel maatwerk ontwikkeld. JDE is daarmee een belangrijke ruggengraat in de organisatie met koppelingen naar vele andere systemen. Dit betekent dat het vervangen van JDE een complex project is. Complex zowel op ICT gebied (koppelingen, maatwerk, implementatie en conversie) als ook organisatorisch (veel mensen moeten op een andere manier gaan werken met waarschijnlijk andere processen). Wij ontkomen er niet aan om dit systeem te gaan vervangen. Het beeld is op dit moment dat de structurele kosten binnen bestaande budgetten moeten kunnen worden opgevangen. We maken op basis van wat we nu weten een inschatting van de incidentele kosten. | ||||
207. Formatieuitbreiding Basis Registraties | 565 N | 565 N | 565 N | 565 N |
Tilburg blijft groeien. Deze groei leidt tot hogere inkomsten uit gemeentelijke heffingen (o.a. OZB, afvalstoffen- en rioolheffing) maar ook tot een toenemende druk op het team Basis Registraties. Het werk van dit team is direct gerelateerd aan het bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen in de Basisregistratie Personen (BRP), Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG), Heffingen en het aantal woningtaxaties, bezwaren en beroepen. Zo zien we bijvoorbeeld afgelopen jaren een explosieve groei in het aantal WOZ bezwaren. De formatie is niet meegegroeid met de stad, wat risico’s met zich meebrengt voor de continuïteit en kwaliteit van onze wettelijke taken en inkomsten. De inzet van robots (Robot Proces Automation) in diverse processen heeft de hoge werkdruk niet volledig kunnen compenseren. Daarom is een herijking van de formatie noodzakelijk van 5,5 fte, deels door herschikking van bestaande functies. Deze uitbreiding is gericht op het versterken van de capaciteit bij heffingen, adresonderzoek, WOZ-waarderingen, bezwaarafhandeling en teamleiding. De kosten van deze uitbreiding bedragen € 565.000 per jaar. | ||||
208. Fasering reserve Digitalisering en Klantgedreven dienstverlening | 1.030 V | 830 N | 200 N | - |
De resterende middelen per eind 2026 worden in 2027 en 2028 aangewend als (gedeeltelijke) dekking voor de structurele financieringsbehoefte van het digitaliseringsbeleid vanaf 2027 (zie toelichting bij Nieuw Beleid Digitalisering). | ||||
209. Administratief budget technische doorrekening begroting | 400 V | 434 V | 445 V | 445 V |
Bij de jaarlijkse zogenoemde technische doorrekening van de programmabegroting worden op basis van nieuw berekende uurtarieven en ureninzet de kosten van activiteiten doorberekend naar de velden/activiteiten in onze begroting. Uit deze technische doorrekening ontstaat altijd een administratief saldo. Dit ontstaat onder meer door een nieuwe urenverdeling, nieuwe uurtarieven, groei of krimp van de formatie en weglekeffecten naar gesloten exploitaties. Dit saldo kan positief of negatief zijn. Bij de programmabegroting 2023 is afgesproken om dit saldo op voorhand jaarlijks mee te nemen in de begroting zodat het in de integrale afweging kan worden meegenomen. Het structurele effect vanuit de technische doorrekening van de programmabegroting 2025 bedraagt voor 2026 en verder: 2026: 400 V; 2027: 434 V; 2028: 445 V; 2029: 445 V. | ||||
210. Indexering huren 2026 gemeentelijke huisvesting | 130 N | 130 N | 130 N | 130 N |
Jaarlijkse indexering op basis van prognose prijspeil 2026. | ||||
211. Loonindexatie uitvoeringsbegroting jeugd | 134 N | 134 N | 134 N | 134 N |
De uitvoeringsbegroting 2025 voor de gastheer taken in het kader van jeugd is bijgesteld naar loonsom en prijspeil 2025 en 2026. Het structurele effect vanwege loonindexatie bedraagt circa € 134.000. De bijstelling als gevolg van de uitbreiding van de contractuele uren wordt gemeld op het veld jeugd. De totale bijstelling van de regionale uitvoeringsbegroting jeugd en de ontvangen bijdragen van de deelnemende gemeenten wordt gemeld op veld Samen en Dichtbij. | ||||
212. Mutatie egalisatiereserve Rioolheffing | 100 V | 1.321 V | 600 V | 1.170 N |
Om de stijging van het tarief rioolheffing in 2026 te maximeren op 12,5% wordt de voorziene onttrekking aan de egalisatiereserve rioolheffing met € 0,1 miljoen verhoogd tot € 2,9 miljoen. Voor de jaren na 2026 wordt uitgegaan van een gelijkmatige tariefsverhoging en van een stand van de egalisatiereserve ultimo 2029 van € 3 miljoen. | ||||
213. Overige/administratieve bijstellingen | 84 V | 48 N | 102 V | 88 N |
| 63 N | 63 N | 63 N | 63 N |
| 90 V | 90 V | 90 V | 90 V |
| 47 V | 47 V | 47 V | 47 V |
| 20 V | 20 V | 20 V | 20 V |
| 500 N | 500 N | 500 N | 500 N |
| 156 V | 3 N | 147 V | 43 N |
| 334 V | 361 V | 361 V | 361 V |
Beleidsvoorstellen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
214. Betrouwbare overheid (programma) | 810 N | 810 N | 299 N | 299 N |
Tilburg moet voor haar inwoners bereikbaar, benaderbaar, herkenbaar en toegankelijk zijn, onder andere door het vergroten van transparantie en inzet op dienstverlening. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen; we geven duidelijke en eerlijke informatie. Dit vereist dat we heldere, klantvriendelijke en gestroomlijnde processen hebben, er meer aandacht en bewustzijn is voor ambtelijk vakmanschap bij alle medewerkers, en dat we invulling geven aan wet- en regelgeving en de beginselen van behoorlijk bestuur. Kortom: een betrouwbare overheid zijn. In het akkoord Meer voor Elkaar hebben we dit als belangrijk onderwerp opgenomen. Dit vraagt ook om aanpassingen en investeringen in de bedrijfsvoering van de gemeente, o.a. op het gebied van procesoptimalisatie en informatiehuishouding. De hoofddoelstelling van het programma is: transparantere toegankelijke en betrouwbare dienstverlening. Het programma biedt een overkoepelende structuur voor de interne aspecten van de belangrijke pijlers voor een duurzame en betrouwbare dienstverlening aan onze inwoners: 1. Wet Open Overheid De middelen worden enerzijds aangewend voor incidentele en structurele formatie, maar ook voor opleiding, ondersteuning en het kunnen uitvoeren van integriteitsonderzoeken. Voor 2026 en 2027 kan een gedeelte van de kosten uit bestaande (incidentele) budgetten gedekt worden. Voor een bedrag van € 142.000 komt deze dekking uit budget op het veld financiering en algemene dekkingsmiddelen wat daar is opgenomen. | ||||
215. Organisatieontwikkeling (programma) | 325 N | 325 N | - | - |
Organisatieontwikkeling is belangrijk om te kunnen blijven inspelen op interne en externe ontwikkelingen. Het verder versterken van de netwerkorganisatie binnen de gemeente Tilburg is een belangrijke stap om samenwerking en efficiëntie te bevorderen, zodat lopende werkzaamheden en veranderingen samenkomen. | ||||
216. Versterken Concerncontrol | 300 N | 450 N | 650 N | 800 N |
Onderzoeksbureau Berenschot heeft in 2024 en onderzoek uitgevoerd naar de positie en organisatie van concerncontrol in onze gemeente. Daarbij is onder meer de conclusie dat control voornamelijk op financiën is gericht. De control op beleid en organisatie komt onvoldoende uit de verf. Er is meer aandacht en een bredere focus nodig vanuit concerngedachte waarbij onderwerpen brede control, risicomanagement, informatievoorziening en compliance onderwerpen zijn die meer aandacht verdienen. Daarbij willen we meer duiding op informatie om tot meer strategische sturing te komen. Daarbij het drie lijnen model van control als uitgangspunt te nemen. Hiermee ligt er een taak in de ontwikkeling van de organisatie om tot een versterking van control te komen, niet alleen op corporate niveau maar ook binnen de afdelingen zelf (1e lijn). Een versterkte corporate control draagt bij aan een goede strategische sturing, verantwoording en transparantie, een goed systeem van risicomanagement en efficiënte inzet op de aspecten Beleid, Organisatie en Middelen. Als richting is geadviseerd om tot een inzet van 5 tot 7 fte te komen als apart team voor concerncontrol. Deze worden in de loop van het implementatietraject ingevuld. | ||||
217. Storting reserve Transitiefonds Gebiedsgericht werken en Inwonersparticipatie | 2.180 N | 3.518 N | - | - |
Ter verlenging van het Gebiedsgericht werken tot en met december 2027 en ter aanvulling op de al reeds gestorte middelen voor 2026 wordt er € 5,7 miljoen gestort in de reserve Transitiefonds Gebiedsgericht werken en Inwonersparticipatie, met als doel het op peil houden van de huidige inzet én acceleratie van de verdere ontwikkeling van de gebiedsteams en het Gebiedsgericht werken. Via deze middelen zullen er bestedingen plaatsvinden na de huidige looptijd van het transitiefonds. Daarom wordt gevraagd de looptijd van de reserve te verlengen tot en met 2027. | ||||
218. Digitalisering | - | 830 N | 830 N | 830 N |
In deze bestuursperiode is er extra aandacht gekomen voor de maatschappelijke effecten van digitalisering. Langs vijf pijlers wordt hier uitvoering aan gegeven: Innovatie & Wendbaarheid, Digitale Inclusie, Data & Ethiek, Duurzame i-voorzieningen. Klantgedreven dienstverlening is de vijfde pijler die middels de kadernota Klantgedreven dienstverlening wordt vormgegeven. Middelen ten behoeven van digitalisering worden ingezet voor:
De kosten bedragen jaarlijks € 830.000 structureel. Dekking voor 2026 en 2027 hiervan kan (deels) plaatsvinden uit de middelen in de reserve Digitalisering en Klantgedreven dienstverlening die naar verwachting nog beschikbaar zijn (in 2026 € 830.000; in 2027 € 200.000). | ||||
219. Weerbare samenleving | 100 N | - | - | - |
In 2026 verkennen we de aanpak en organisatie in het kader van weerbare samenleving. De snel veranderende geopolitieke verhoudingen en verslechterde internationale veiligheidssituatie vragen namelijk ook onze lokale aandacht. We moeten weerbaarder worden tegen eventuele acties die op onze vitale infrastructuur worden uitgevoerd. Dit kan terugslaan op de continuïteit van onze bedrijfsvoering en onze aandacht vragen om situaties in de stad tegemoet te kunnen treden (denk aan logistiek, communicatie, leveringszekerheid van voedsel, zorg, energie). | ||||
220. Proces klachtenafhandeling/ klachten-coördinator | 104 N | 104 N | 104 N | 104 N |
Het in 2024 vastgestelde verbeterplan klachten “omgaan met klachten en onvrede op zijn Tilburgs” wordt uitgevoerd via het daarvoor ontwikkelde Klachten Coördinatie Punt (KCP). Naast formele Awb klachten worden voortaan ook uitingen van onvrede als een nieuw type klacht in behandeling genomen. We bereiken daarmee een lerend effect door naast formele klachten ook uitingen van onvrede te zien als een spiegel voor onze organisatie. |
Beleidsvoorstellen t.l.v. reserves en tarieven | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
221. Inzet op projecten | 1.200 N | - | - | - |
De middelen in de reserve Ontwikkeling Informatisering (ROI) worden ingezet voor vernieuwingsimpulsen op het gebied van en met behulp van IT. Voor 2026 is een bedrag van € 1,2 miljoen beschikbaar. Vanuit de organisatie wordt door de directeur bedrijfsvoering jaarlijks op basis van aanvragen besloten voor welke projecten ROI-middelen worden toegekend. |
Overige voorstellen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
222. Inzet Reserve Incidentele Opgaven | 2.551 V | 1.399 N | - | - |
In de begroting 2026 zijn diverse incidentele voorstellen opgenomen, waardoor er een begrotingstekort van € 2,551 miljoen ontstaat, dit wordt gedekt uit de reserve Incidentele Opgaven. Daarnaast wordt het positieve begrotingssaldo 2027 ad € 1,399 miljoen ingezet om de reserve Incidentele Opgaven aan te vullen. |