Samen en dichtbij

Bestuur en samenwerking

Waarmee/hoe bereiken we impact in de stad

Doel: Bestuurlijke vernieuwing

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Levendige Democratie

  • Een aantal onderdelen uit het programma Levendige Democratie zetten we in 2026 voort. Het gaat  om pareltjes als de kinderadviesraad, de interactieve talkshow Takkie-Tilly (opgezet door jongeren in Tilburg Noord en West) om jongeren in gesprek te laten gaan over onderwerpen die belangrijk voor hen zijn voor hun wijk en toekomst, het 18-jarigen pakket, jongerenplatform En Nu en Pitchnight (voor jongeren tussen 18 en 27 jaar).
  • Met het aantreden van een nieuwe coalitie moet bepaald worden in welke vorm en intensiteit het programma een vervolg krijgt en/ of geborgd wordt binnen reguliere programma's en activiteiten van de gemeente.

Maatschappelijke weerbaarheid/ hybride dreiging
De internationale veiligheidssituatie is afgelopen jaren verslechterd en hoogst onzeker. Dit vraagt dat we weerbaar worden tegen militaire en hybride dreigingen. We sluiten daarbij enerzijds aan op ontwikkelingen op nationaal en veiligheidsregio niveau. Anderzijds heeft de gemeente ook een aantal eigen opgaven.

  • Wij werken aan een inventarisatie van kritische processen t.b.v. de bedrijfscontinuïteit, zodat bij een (stapeling van) calamiteiten belangrijke processen doorgaan. De dreiging vraagt weerbaarheid van de samenleving.
  • Via de methodiek van het gebiedsgericht werken gaan we aan de slag met het weerbaarder maken van de samenleving en gaan we noodsteunpunten creëren.
  • Ten slotte vraagt het dreigingsbeeld dat de crisisorganisatie versterkt wordt, zodat we beter zijn voorbereid op een (stapeling) van crises.

Tilburg 2050
In 2025 is met het aanbieden van het "Samen werken aan brede welvaart voor Tilburg in 2050" (30 juni 2025) aan de raad en de start van de beweging en Alliantie 013 richting gegeven aan de toekomst van Tilburg en brede welvaart als perspectief, kompas en werkwijze voor een evenwichtige ontwikkeling van onze stad en dorpen.

  • Beleidsmatig krijgt dit een vertaling in kadernota’s zoals de “Omgevingsvisie Tilburg 2050" (deel A – integrale koers voor de fysieke leefomgeving) en de “Economische strategie”.
  • In de praktijk van de stedelijke ontwikkeling en het gebiedsgericht werken gaan we de ontwikkeling van brede welvaart monitoren. Brede welvaart is het uitgangspunt voor bestuurlijk afwegingen en te maken keuzes.
  • Borging in het nieuwe bestuursakkoord kan de beweging een impuls geven en betekenis aan een andere werkwijze.
  • In 2026 hebben we de wens om een congres met en voor onze professionele partners en inwoners te organiseren.
  • We sturen op brede welvaart en monitoren om brede welvaart als kompas te kunnen hanteren en in de praktijk van alle dag bij te dragen aan een stad in balans. Brede welvaart verankeren binnen het gebiedsgericht werken vinden we daarom belangrijk.

Doel: Tilburg is een succesvolle netwerkstad

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Lobby en netwerken

  • We continueren onze actieve rol en inbreng in netwerken zoals VNG, G40, BrabantStad, Eurocities en op grote thema’s zoals jeugd, bestaanszekerheid, financiële verhoudingen (herijking) Gemeentefonds, Ruimte voor Defensie, Nota Ruimte, Woondeal (inclusief NOVEX en NPLV), hoger onderwijs, veiligheid en ondermijning (vuurwerk, wietproef, spoor/ Delta Rhine Corridor, politie-inzet, NPLV), asiel en migratie, EU Meerjarig Financieel Kader, mobiliteit (inclusief EU TEN-T).
  • Onderdeel van de public affairs strategie blijft het organiseren van werkbezoeken en evenementen voor bewindspersonen en volksvertegenwoordigers om kennis te maken met Tilburg en innovatieve aanpakken en voorbeelden uit de praktijk. Omdat in 2026 een nieuw kabinet en Kamer aantreden, biedt dit kansen om Tilburg goed voor het voetlicht te brengen en invloed uit te oefenen bij de nadere uitwerking van het regeerakkoord.
  • Op basis van een prioritaire, maar dynamische lobbyagenda voor Den Haag bepalen we continu welke dossiers op welk moment, (met wie) en waar onder de aandacht gebracht moeten worden, zeker nu er een nieuw kabinet aanstaande is. De public affairs agenda voor Europa geeft richting voor onze inzet richting Brussel (op basis van het werkprogramma en beleidskeuzes van Europese Commissie en Parlement) en de uitwerking van het Meerjarig Financieel Kader.
  • Met een gezamenlijke coördinator voor de belangenbehartiging in Europa verkennen we de kansen om steun te verwerven voor realisatie van onze gezamenlijke ambities in de stedelijke regio Breda en Tilburg en de complementaire innovatieve stedelijke regio op Europese schaal en landelijk op de kaart te zetten.
  • Met de komst van een nieuwe burgemeester en na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 bepalen we opnieuw hoe we de continuïteit kunnen borgen en/ of vergroten voor relevante posities in netwerken, zoals VNG of G40 of op provinciaal/ regionaal (verstedelijking) en Europees niveau.
  • We maken stappen in het professionaliseren van de organisatie op het gebied van public affairs en zorgen voor het intern opleiden van medewerkers (kennis, vaardigheden, tools voor zowel nationale als Europese politieke processen); dit continueren wij in 2026.

Bestuur en netwerken

  • We continueren onze inzet en rol als centrumgemeente in de regio Hart van Brabant en Midpoint Brabant. Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 en het aantreden van nieuwe colleges wordt een nieuwe Kernagenda Hart van Brabant 2027 e.v. voorbereid.
  • De samenwerking met Breda borgen we in overdracht naar de nieuwe raden en colleges. Met de (beoogde) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Baronie per 1-1-2026 krijgt de samenwerking in de Stedelijke Regio Breda-Tilburg een verdere impuls, Accenten die in 2026 meer aandacht vragen zijn economie, bedrijfsvoering en kansen bijvoorbeeld op het gebied van ruimte voor Defensie. in de volgende bestuursperiode verkennen we ook wat nodig is in de governance van de samenwerking op weg naar een metropoolregio ('tweestedenregio').
  • Een geactualiseerd narratief (dat naar verwachting nog in 2025 wordt vastgesteld) biedt richting aan de samenwerking in het stedelijk netwerk BrabantStad voor de volgende bestuursperiode.
  • Met Tilburg University blijven we een brede samenwerkingsrelatie onderhouden om te groeien als kennisstad en de beweging naar universiteitsstad kracht bij te zetten. Naast intensieve contacten in de uitvoering van diverse dossiers en ontwikkelingen (zoals regio deal, sportcampus, Kenniskwartier, academische werkplaatsen brede welvaart, Engage, City Deal Kennismaken), trekken we ook samen op in de lobby (tegengaan bezuinigingen hoger onderwijs, Wet internationalisering in balans), netwerkontmoetingen (zoals Koningshoevenontmoeting) en gezamenlijke strategievoering (brede welvaart). Daar waar mogelijk beschouwen we ook de samenwerking met de andere HBO/ MBO-instellingen in Tilburg en relevante coalities in Brabant (bijv. met provincie, Breda en Eindhoven en 's-Hertogenbosch).

Doel: Gebiedsgericht werken samen met de stad

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • Samen met de partners maken we de gebiedsvisie (West) en gebiedsagenda's in de NPLV-gebieden (Noord, West, Zuid). Ook maken we in 2026 een gebiedsvisie voor Oud-Noord en starten we met de gebiedsvisie voor Oud-Zuid (met doorloop in 2027). In de gebiedsvisies worden de GROW+V-waarden van de Agenda Sociaal 013 verbonden aan de kernopgaven van het gebied.
  • De overige gebieden (zonder afgeronde gebiedsvisie) maken een gebiedsagenda met concrete activiteiten die gemeente en partners zullen uitvoeren.
  • We effectueren het uitgangspunt van de gebiedsagenda's als sturend document door samen met organisatieontwikkeling te onderzoeken op welke wijze koppeling van de gebiedsagenda's aan de P&C-cyclus kan plaatsvinden.
  • Samen met het NPLV experimenteren we met uitdagingen en kansrijke oplossingen op gebiedsniveau (West, Noord & Groenewoud) door middel van zgn. werkplaatsen. In werkplaatsen worden gebiedsgericht inhoudelijke uitdagingen en vraagstukken aangepakt. Hierin kunnen we experimenteren met andere of nieuwe werkwijzen, die, indien succesvol, structureel ingebed kunnen worden.
  • We hebben stappen gezet op het gebied van gebiedsgericht programmeren. We onderzoeken per afdeling welke activiteiten gebiedsgericht (in plaats van stedelijk) kunnen worden opgepakt.
  • Er worden leer- en ontwikkeltrajecten aangeboden met betrekking tot gebiedsgericht werken, dit is reeds gestart voor gebiedsmanagers en wijkregisseurs.
  • We verbinden en stemmen het gebiedsgericht werken af met externe partners op stedelijk niveau in de Alliantie 013; ook stemmen we voortdurend af met andere programma's en opgaven in onze organisatie om te kijken waar synergie en kruisbestuiving plaats kan vinden. Met name met de opgaven organisatieontwikkeling en Transformatie Sociaal Domein hebben we veel overlap vooral op het gebied van werkplaatsen, koppeling aan P&C-cyclus en het werken in en positionering van de gebiedsteams.
  • We maken werk van het sterker verbinden van de beweging van Gebiedsgericht Werken (GGW), de benodigde organisatieontwikkeling (c.q. bedrijfsvoering) en onze inzichten vanuit klantgedreven dienstverlening om sterker inwoner- en gebiedsgericht te kunnen werken.
  • We stellen een participatieverordening op waarbinnen we de rol en positie van de wijk- en dorpsraden vaststellen. Dit doen we onder andere in overleg met de wijk- en dorpsraden. De oprichting van een wijkplatform in Tilburg Noord is hier een mooi voorbeeld van.
  • We ontwikkelen indicatoren ter monitoring van het gebiedsgericht werken.
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39