Wat gaat het kosten - financiën
Fysieke basiskwaliteit | Realisatie 2024 | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 126.388 | 145.934 | 142.923 | 148.984 | 151.645 | 160.011 |
Baten | -36.093 | -32.935 | -34.495 | -34.571 | -34.671 | -34.671 |
Saldo van lasten en baten | 90.295 | 112.999 | 108.427 | 114.412 | 116.973 | 125.339 |
Toevoeging reserves | 15.616 | 5.279 | 5.328 | 5.666 | 5.764 | 5.749 |
Onttrekking reserves | -6.483 | -11.447 | -2.207 | -3.251 | -2.089 | -5.188 |
Saldo reserves | 9.133 | -6.168 | 3.121 | 2.415 | 3.674 | 561 |
Totaal | 99.428 | 106.831 | 111.548 | 116.827 | 120.648 | 125.900 |
Herijkingen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
78. Semi-autonome groei onderhoud openbare ruimte o.b.v. woningbouw | 99 V | 97 V | 95 V | 374 N | ||||||||||||||||||||||||
In de Tussenrapportage 2025 is het beheer en onderhoud voor de openbare ruimte bijgesteld vanwege de geprognosticeerde groei van het aantal woningen. Er werd uitgegaan van een groei van 1.300 woningen in 2024. In 2024 zijn echter 263 woningen minder gerealiseerd en dit leidt tot een structurele bijstelling van € 99.000 voordelig, € 25.000 hiervan wordt (inclusief fictieve btw) toegerekend aan de Afvalstoffenheffing en Rioolheffing. Het nadeel in 2029 wordt veroorzaakt door het toevoegen van een nieuwe jaarschijf waar de groei van 1.300 woningen ten opzichte van 2028 nog niet in verwerkt is. | ||||||||||||||||||||||||||||
79. Onderhoud brandkranen door Brabant Water | 150 N | 150 N | 150 N | 150 N | ||||||||||||||||||||||||
Vanuit de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant hebben alle 24 deelnemende gemeenten het dringende advies gekregen om het reguliere onderhoud en controles van de brandkranen door Brabant Water te laten uitvoeren. Dit conform een regionaal opgezet model waarbij voorgaande afspraken tussen gemeenten en Brabant Water over het beheer en onderhoud van brandkranen komen te vervallen. Per 1 juli 2025 is het onderhoud van de brandkranen onder gebracht bij Brabant Water. | ||||||||||||||||||||||||||||
80. Bijstelling kapitaallasten BAT | 545 V | 98 N | 101 N | 615 N | ||||||||||||||||||||||||
De kapitaallasten zijn meerjarig bijgesteld op grond van de overloop uit 2024, de geactualiseerde investeringsplanning en de toevoeging van de nieuwe jaarschijf 2029. | ||||||||||||||||||||||||||||
81. Bijstelling kapitaallasten MJP | 199 V | 47 V | 136 V | 2.272 N | ||||||||||||||||||||||||
De kapitaallasten zijn meerjarig bijgesteld op grond van de overloop uit 2024, de geactualiseerde investeringsplanning en de toevoeging van de nieuwe jaarschijf 2029. Een voordeel van € 443.000 wordt (incl. fictieve btw) betrokken bij de tarieven rioolheffing. Deze budgetten worden ook herijkt op de velden Groenblauwe leefomgeving, aantrekkelijke leefomgeving en Ruimte voor wonen, werken en mobiliteit en Klimaat. | ||||||||||||||||||||||||||||
82. Omgevingsdienst Midden West Brabant | 71 N | 227 N | 365 N | 508 N | ||||||||||||||||||||||||
De deelnemersbijdrage 2026 - 2029 stijgt als gevolg van loon- en prijsstijging (inclusief effect genoemd in hun 1ste begrotingswijziging). Het effect wordt deels tenietgedaan door een verlaging van het uurtarief met € 1,-. Deze verlaging is het gevolg van verjonging van de organisatie (lagere salariskosten) en aanschaf van ICT apparatuur in plaats van duurdere lease. | ||||||||||||||||||||||||||||
83. Lagere inkomsten buitenreclame | 650 N | - | - | - | ||||||||||||||||||||||||
Het huidige beleid voor buitenreclame gaat uit van maximalisatie van de opbrengsten voor de gemeente Tilburg. Qua inhoud van reclame-uitingen volgen we de Nederlandse Reclame Code (NRC). In de Programmabegroting 2024 is een voorstel gedaan om met andere (digitale) vormen van reclame meer opbrengsten te generen. Het blijkt niet haalbaar om deze “groeicijfers” uit de prognoses daadwerkelijk te realiseren binnen de contracten die zijn gesloten. Voor de korte termijn zien we vooral dat de digitale reclamevensters in de praktijk minder snel uitgerold worden. Het structurele beeld laat zien dat na volledige uitrol de prognose voor met name digitale vensters te positief ingeschat is. De regie op het snel uitrollen van de gemaakte afspraken is maximaal geborgd. Er wordt gewerkt aan een nieuw reclamebeleid waarin nieuwe kaders geformuleerd en vastgesteld gaan worden. Zonder deze kaders is het niet mogelijk om nieuwe contracten op de markt te zetten of om uit alternatieve buitenreclame inkomsten te genereren. | ||||||||||||||||||||||||||||
84. Bestrijding overlast parkeergarages | 400 N | 400 N | 400 N | 400 N | ||||||||||||||||||||||||
In de tussenrapportage 2025 is rekening gehouden met kosten voor de inzet van extra beveiliging in de gemeentelijke parkeergarages. Er wordt gezorgd voor continue beveiliging tussen 23:00 uur tot 8:00 uur in de garages om ongewenste personen de garages uit te sturen en de veiligheid van de bezoekers te kunnen waarborgen. Totale kosten € 400.000. De parkeerexploitatie is een gesloten exploitatie waarbij we het lagere resultaat verrekenen met de bestemmingsreserve betaald parkeren. | ||||||||||||||||||||||||||||
85. Indexatie Investeringen Onderhoudsprojecten Openbare Ruimte | 93 N | 182 N | ||||||||||||||||||||||||||
In de programmabegroting 2024 is het voorstel aangenomen om de investeringskredieten van het MJP jaarlijks te indexeren volgens de ontwikkelingen van de CBS-index Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW). Het effect op de kapitaallasten van de bijstelling per veld:
| ||||||||||||||||||||||||||||
86. Beheer budgetten 013 parken | 340 N | 465 N | 465 N | 465 N | ||||||||||||||||||||||||
Voor méér en nieuwe groene parken en plekken is een aanpassing van het beheerbudget nodig. Oorspronkelijk was het de bedoeling om per gerealiseerd project de bijbehorende beheerkosten te berekenen en door te voeren. In de praktijk blijkt dit echter lastig efficiënt te organiseren en door te voeren. Voor het budget van 2026 is daarom uitgegaan van de totale hoeveelheid gerealiseerde vierkante meters in de periode 2023–2026. Het benodigde beheerbudget is ingeschat op basis van een mix van beheerniveaus A en C. | ||||||||||||||||||||||||||||
87. Toerekening omslagrente | 1.791 V | 411 N | 1.441 V | 1.162 N | ||||||||||||||||||||||||
De rentelasten van de door de gemeente aangetrokken financiering wordt conform BBV toegerekend aan de velden. Voor een verdere toelichting zie programma Samen en Dichtbij, veld Financiering en algemene dekkingsmiddelen. | ||||||||||||||||||||||||||||
88. Overige/administratieve bijstellingen | 770 N | 735 N | 735 N | 734 N | ||||||||||||||||||||||||
| 23 N | 15 V | 15 V | 16 V | ||||||||||||||||||||||||
| 161 N | 161 N | 161 N | 161 N | ||||||||||||||||||||||||
| 83 N | 83 N | 83 N | 83 N | ||||||||||||||||||||||||
| 32 N | 32 N | 32 N | 32 N | ||||||||||||||||||||||||
| 6 N | 6 N | 6 N | 6 N | ||||||||||||||||||||||||
| 3 N | 3 N | 3 N | 3 N | ||||||||||||||||||||||||
| 245 N | 245 N | 245 N | 245 N | ||||||||||||||||||||||||
| 34 N | 34 N | 34 N | 34 N | ||||||||||||||||||||||||
| 18 V | 18 V | 18 V | 18 V | ||||||||||||||||||||||||
| 1.242 V | 677 V | 1.067 V | 3.054 N | ||||||||||||||||||||||||
| 557 N | 560 N | 560 N | 560 N |
Beleidsvoorstellen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
89. Toiletvoorziening in de binnenstad | 220 N | 250 N | 250 N | 250 N |
Kwalitatief onderzoek bevestigt het signaal dat uw raad enige tijd afgeeft, namelijk dat het sanitaire voorzieningenniveau in de binnenstad van Tilburg aandacht behoeft. | ||||
90. Avondbeleving Stadsforum | 0 N | 106 N | 106 N | 106 N |
Het aanlichten van een aantal kenmerkende gebouwen rondom het Stadsforum versterkt de avondbeleving van het hele gebied. We stellen voor om voor de realisatie van het belichtingsplan een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 530.000. De jaarlijkse kapitaallasten en geraamde beheer- en onderhoudskosten bedragen met ingang van 2027 € 106.000. | ||||
91. Vervangen damwand Samsung - Haven Loven | 50 N | |||
De houten damwand in Haven Loven ter plaatse van Samsung, stamt uit de jaren '50 en is aan het einde van zijn levensduur. Bij intensiever gebruik van de haven, wordt de kans groter dat de huidige damwand bij Samsung gaat falen. Bij vernieuwingen van de kades in 2008 en 2010 is ervoor gekozen de damwand bij Samsung nog niet te vervangen, omdat toen nog onduidelijk was hoe de ontwikkelingen rondom de zwaaikom (Het Trimodale Kavel) eruit zou komen te zien. Momenteel is de kade bij Samsung niet ingericht voor laad- en losactiviteiten. Als de Trimodale Kavel wordt ontwikkeld, nu gepland voor 2027, kan dit tot veiligheidsproblemen leiden. De investering bedraagt in 2027 € 200.000 en in 2028 € 2.300.000. De afschrijvingen bedragen vanaf 2029 € 50.000. De hierbij behorende rentelasten (€ 37.500 in 2029 en dan jaarlijks aflopend) worden betrokken bij de centrale rentebijstelling in de begroting. | ||||
92. Bodembescherming en baggeren haven Loven | 200 N | 1.100 N | 18 N | |
Door actuele ontwikkelingen rondom het kanaal en de haven Loven (Loven Trimodaal), is het noodzakelijk dat we de bestaande bodembescherming verwijderen en nieuwe bodembescherming aanbrengen (investering). Gelijktijdig verwijderen we de overtollige bagger (exploitatie). Hiermee maken we de haven geschikt voor schepen vaarwegklasse 4. De exploitatiekosten bedragen € 200.000 in 2027 en € 1.100.000 in 2028, de investering bedraagt € 900.000 in 2028. De afschrijvingskosten bedragen jaarlijks € 18.000 vanaf 2029. De hierbij behorende rentelasten (€ 18.000 in 2029 en vanaf 2030 jaarlijks aflopend met € 360 per jaar) worden betrokken bij de centrale rentebijstelling in de begroting. | ||||
93. Bereikbaarheid | 80 N | 80 N | 80 N | 80 N |
Sinds 2024 zetten we een uitvoeringsmanager ‘tijdelijke verkeersmaatregelen’ in in de binnenstad, die de bebording tijdens werkzaamheden in de openbare ruimte beter controleert. Hij bekijkt of de borden op de juiste plaats staan en spreekt de aannemers aan als dit niet het geval is. Hiermee verbetert de kwaliteit van de verkeersmaatregelen, ook omdat de inzet van deze medewerker leidt tot een 'schrikeffect’ bij andere aannemers. We zien dat zij ook serieuzer omgaan met de te nemen verkeersmaatregelen. Bovendien zorgt de extra controle voor minder frustratie bij weggebruikers en omwonenden en voor een betere doorlooptijd van de werkzaamheden. Deze verbetering heeft zich vooral binnen de ringbanen voorgedaan. Door het structureel maken van deze inzet kunnen we de verbeteringen ook in de rest van Tilburg en de dorpen toenemen. | ||||
94. Parkring | 265 N | 436 N 323 V | 436 N 323 V | |
In Bijlage 5 Investeringen is een aanvullend investeringskrediet opgenomen voor de aanleg van de Parkring. | ||||
95. Onderhoud ontsnipperingskaart | 30 N | 60 N | 90 N | |
Vanuit de vastgestelde Stadsnatuurkaart is een ontsnipperingsplan uitgewerkt. Op basis van dit plan nemen we € 30.000 onderhoudsbudget per jaar op. Dit onderhoudsbudget is bedoeld om de investeringen (samen met de provincie en andere gebiedspartners) in de aanleg van verbindingen om barrières weg te nemen, te kunnen onderhouden. De kapitaallasten van de investeringen zijn opgenomen op het veld groen blauwe leefomgeving. Het structurele investeringskrediet van € 0,6 miljoen is opgenomen onder nieuwe investeringen in de bijlage investeringen. |
Beleidsvoorstellen t.l.v. reserves en tarieven | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
96. Verbeterd risico gestuurd rioolbeheer | 300 N | 300 N | 300 N | 300 N |
De impact van de snel veranderende klimaatomstandigheden (waaronder extreme neerslag) is zichtbaar geworden bij de calamiteit aan de riolering IJpelareweg. Dit, in combinatie met de huidige leeftijd van het rioolstelsel, baart zorgen. Het huidige risicogestuurd beheer sluit daar niet meer op aan en gaan we anders aanpakken. We verbeteren de grip op het assetmanagement en maken de kwaliteit van het rioolstelsel transparant, door het jaarlijks uitvoeren van een kwaliteitstoets en het visualiseren van de kwaliteit van het rioolstelsel. In de methode van rioolinspecties gaan we een tussenstap inlassen van putvideo's, die sneller inzicht geven in de kwaliteit van een groter deel van het rioolstelsel. Passend bij een regie voerende organisatie wordt de gemeente door een marktpartij ‘ontzorgd’ in het beoordelen van rioolinspecties en het opstellen van maatregelplannen. Deze ‘ontzorgingstaak’ gaan we aanvullen met uitvoeren van een second opinion op de maatregelplannen. We maximaliseren de levensduur van rioolstrengen met een schadebeeld door deze rioolstrengen intensiever te inspecteren. | ||||
97. Planmatig onderhoud sloten en duikers | 200 N | 200 N | 200 N | 200 N |
De veranderende klimaatomstandigheden hebben onder andere in 2024 geleid tot extreme regenval, waardoor het aantal meldingen over wateroverlast met betrekking tot sloten en duikers met 200% is toegenomen. Het onderhoud aan sloten en duikers vindt reactief plaats op basis van meldingen en leidt tot onderhoudsachterstand en verminderde waterbergingscapaciteit. Om de wateroverlast beheersbaar te maken, gaan wij het onderhoud op basis van meldingen omzetten naar proactief planmatig onderhoud. | ||||
98. Coördinator Circulariteit | 100 N | 100 N | 100 N | |
We actualiseren het uitvoeringsprogramma Tilburg Circulair voor de periode 2025 – 2028 om toe te werken naar 100% circulair in 2045. De afgelopen jaren hebben we in de openbare ruimte stappen gezet met bijvoorbeeld de stenenbank, de circulariteitsindex en het circulair aanbesteden van speelvoorzieningen en afvalbakken. We merken dat het voor veel mensen een abstract thema blijft en het concretiseren veel inspanning kost. Daarom lukt het momenteel niet om deze manier van werken in de lijn te laten landen. Om de circulaire principes structureel toe te passen en te borgen in onze processen moeten we op bepaalde vlakken een stap extra zetten. De coördinator circulariteit gaat het uitvoeringsprogramma middels een concreet activiteitenplan doorvertalen richting projecten en de nieuwe werkwijze implementeren in de lijn. De financiële middelen voor deze rol zijn incidenteel voor 1 jaar (2025) binnen het programma beschikbaar. Om het thema circulariteit stevig binnen de keten openbare ruimte te verankeren, is de inzet van de coördinator nodig voor de volledige duur van het activiteitenplan en van het uitvoeringsprogramma Tilburg Circulair 2025-2028. | ||||
99. Vernieuwing inrichting fietsenstalling Pieter Vreedeplein | 20 N 20 V | 20 N 20 V | 20 N 20 V | |
In de fietsenstalling Pieter Vreedeplein is een nieuwe inrichting noodzakelijk. De huidige fietsenrekken zijn ruim over de technische levensduur en bovendien is er een groeiende vraag naar fietsparkeerplaatsen voor grotere fietsen die niet in de standaard rekken passen. Een eenmalige investering van € 200.000 is nodig om de fietsenstalling te voorzien van circa 400 fietsparkeerplaatsen inclusief nieuwe belijning en aanvullende inrichtingskosten (stroompunten, vloercoating, etc.). De hiermee samenhangende kapitaallasten komen ten laste van de reserve parkeren. | ||||
100. Uitbreiding Capaciteit Adviseur parkeren | 104 N | 104 N | 104 N | 104 N |
De komende jaren gaan we meerdere parkeergarages en mobiliteitshubs realiseren in diverse nieuwbouwontwikkelingen en binnenstedelijke projecten. Dit vereist specialistische kennis op het gebied van parkeerbeleid, functionaliteit en uitvoerbaarheid. Om hier een adequate invulling aan te geven wordt de formatie uitgebreid met een adviseur parkeren. Dit betreft een formatieplaats van 1 fte. De jaarlijkse kosten worden geraamd op € 104.000 en worden gedekt door de Reserve Betaald parkeren. | ||||
101. Leijparkweg en Swaardvenstraat | 220 V | 220 V | 220 V | 220 V |
In de transportleidingen, waarop het gemaal Swaardvenstraat is aangesloten, is in zeer korte tijd ernstige biochemische aantasting van de rioolleiding ontstaan. Op dit moment wordt onderzocht op welke manier preventief de biochemische aantasting in een (ver)nieuwd riool kan worden voorkomen. In afwachting van een onderbouwde keuze, wordt de investering van € 4.400.000 niet uitgevoerd in 2025 maar in 2026. In 2026 is er een uitvoeringsplafond ingesteld. Er wordt in 2026 bepaald of deze investering binnen dit uitvoeringsplafond kan worden uitgevoerd. Indien deze investering niet binnen het uitvoeringsplafond uitgevoerd kan worden, wordt de investering opnieuw aangevraagd. De vrijval van het krediet leidt tot een voordeel op kapitaallasten van € 220.000 voor 2026 en verder en wordt betrokken bij het tarief van de rioolheffing. |
Ruimtescheppende maatregelen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
102. Minderbesteding bluswatervoorziening | 90 V | 90 V | 90 V | 90 V |
Binnen de bluswatervoorzieningen vallen de brandkranen (ruim 7.300 stuks), brandputten (200 stuks) en droge vulleidingen (10 stuks). De afgelopen jaren zijn alle brandputten en droge vulleidingen op orde gebracht en voldoen ze aan alle door de brandweer gestelde eisen. Vanaf 2026 valt zodoende € 90.000 vrij, die we nodig hebben voor de financiële dekking van de nieuwe onderhoudsovereenkomst met Brabant Water voor het beheer en onderhoud van de brandkranen. | ||||
103. Onderhoud brandkranen uit Gebiedsgericht Onderhoudscontract (GOC) halen | 60 V | 60 V | 60 V | 60 V |
Het beheer en onderhoud van de brandkranen (ruim 7.300 stuks) uit de GOC-contracten halen en onderbrengen binnen de nieuwe onderhoudsovereenkomst met Brabant Water. Vanuit de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant hebben alle 24 deelnemende gemeenten het dringende advies gekregen om het reguliere onderhoud en controles van de brandkranen door Brabant Water te laten uitvoeren. |