Inclusieve stad

Ingrijpen bij crisis en onveiligheid

Waarmee/hoe bereiken we impact in de stad

Doel: Persoonsgerichte- en systeemgerichte aanpak van complexe casuïstiek, waarin onveiligheid en/of criminaliteit aanwezig is, duurzaam effectief maken

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Versterken persoons- en systeemgerichte aanpak van complexe casuïstiek (PGA)

  • Personen met onbegrepen gedrag (speelt vaak een psychiatrische aandoening, verslaving en/of andere gedragsproblematiek een rol). De aanpak op personen met verward en/of begrepen gedrag vraagt om een intensieve samenwerking tussen het sociaal domein, het zorgdomein en het veiligheidsdomein. Samen met partners uit deze domeinen richt het ZVHMB zich op maatwerkoplossingen. In 2026 focussen we ons nog steeds op het realiseren van 15 passende maatwerkplekken voor bijzondere woonvormen, zowel in aantal als dat huidige plekken passend te maken zijn.
  • Bij complexe casuïstiek, waarbij een mogelijkheid tot nieuwe behoefte of ondersteuningsvraag komt, willen we zorg dragen voor een continu traject, zodat een casus niet volledig opnieuw opgestart moet worden bij een ingrijpende situatie.

Versterken persoons- en systeemgerichte aanpak van Jeugd  

  • We organiseren, binnen het Zorg- en Veiligheidshuis, triagetafels waarbij kwetsbare jongeren, jonge aanwas en doorgroeiers besproken worden en waar juiste interventies ingezet worden om de jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen naar een gezonde en veilige basis. Deze triagetafels behoeven dat er per casus de juiste netwerkpartners op informatie als ook kennis en expertise kunnen aansluiten, zodat we de best passende interventies kunnen inzetten. Dit vraagt een strakke structuur, denkende aan bijvoorbeeld de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en WGS (Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden).  

Doel: Optimaliseren van de keten ingrijpen bij crisis en onveilige situaties

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • In 2026 krijgt de implementatie van de WGS (Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden) verder vorm.
  • Tilburg en de regio Hart van Brabant zijn sinds 2023 proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming om andere manieren van werken te beproeven om onder meer jeugdbeschermingsmaatregelen, escalerende scheidingen en (gesloten) uithuisplaatsingen te voorkomen. In 2026 investeert Tilburg in het Toekomstscenario en het Multi Expert Team (MET), dat huishoudens met complexe problemen integraal ondersteunt. Het MET verenigt bestaande overlegstructuren en werkt samen met gezinnen aan een plan van aanpak, waarbij professionals uit verschillende domeinen direct betrokken zijn. Deze aanpak bevordert sociale verbinding, voorkomt escalaties en vermindert de vraag naar individuele hulp door systeemgerichte samenwerking. De maatregel versterkt lokale teams, informele steun en draagt bij aan het voorkomen van uithuisplaatsingen en jeugdbeschermingsmaatregelen. Monitoring is onderdeel van het voorstel, structurele voortzetting na 2026 is afhankelijk van landelijke besluitvorming en financiering. In 2026 vervlechten we het Multi Expert Team en het Toekomstscenario met de ontwikkeling van Wijkzorgteams.

Andere majeure opgaven
Huiselijk geweld en kindermishandeling  

  • Filomena Hart van Brabant: Per 1 oktober 2025 wordt Filomena geopend in de Stadswinkel. Filomena is een laagdrempelig inlooppunt voor slachtoffers huiselijk geweld en kindermishandeling. Filomena is geopend gedurende twee dagdelen per week, bereikbaar tijdens kantooruren en buiten kantoortijden geldt het 24/7 protocol geweld in afhankelijkheid. In 2026 gaan we kijken of deze vorm en omvang voldoet.
  • Femicide/intieme terreur: De netwerkpartijen in het zorg- en veiligheidsdomein zetten zich zeer actief in om diverse vormen van (ex-)partnergeweld zoals intieme terreur te herkennen, de signalen op te pakken en de benodigde hulp en ondersteuning in te zetten. We starten met een pleger aanpak en we zijn het instrument tijdelijk huisverbod beter aan het organiseren zodat het effectief ingezet kan worden.   

Ontwikkelingen acute keten

  • We werken toe naar geïntegreerde crisiszorg van 0-100 voor alle doelgroepen van Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en Personen met onbegrepen gedrag, dit doen we samen met het veiligheidsdomein, sociaal domein / zorgdomein en medisch domein.
  • Met Grip op Onbegrip gaan we starten met een pilot om de meldingen die binnenkomen bij de gemeenschappelijk meldkamer van de Politie zo snel mogelijk toe te leiden naar de best passende opvolging / instantie. Dit doen we samen met de GGD, GGZ Crisisdienst, Veilig Thuis, Crisis Interventiedienst en Medisch Domein (zoals: Huisartsen spoedpost, Ambulance en Spoedeisende hulp). We proberen hier zo veel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkelingen van het Zorg Coördinatie Centrum. Dit doen we voor Hart van Brabant en in samenwerking met de Regio Zeeland West Brabant. Een landelijke en regionale ambitie, bij velen organisaties en instanties een speerpunt. Echter zonder gelden. Voor de pilot hebben we in HvB ZonMw subsidie, echter om het maatschappelijk vraagstuk beet te pakken dienen alle organisaties een (landelijke) lobby te voeren en om te denken hoe dit te realiseren.

Straatintimidatie (Zie ook Vitale Stad/ Openbare Orde en Veiligheid)
Wij zijn aangesloten bij het Veilige Steden-netwerk vanuit het Rijk. We hebben in Tilburg een aanpak Straatintimidatie, die zich richt op:

  • Een bewustwordingscampagne, online en offline. We maken hierbij gebruik van ambassadeurs die zich inzetten tegen straatintimidatie. De primaire boodschap is 'Doorbreek Straatintimidatie' waarbij we vooral omstanders oproepen om (op een veilige manier) in te grijpen als je iets ziet gebeuren.
  • We hebben een meldpunt straatintimidatie, waar zowel slachtoffers als omstanders zich kunnen melden. We geven, wanneer er gegevens zijn achtergelaten, terugkoppeling aan de melder en kunnen doorverwijzen naar hulpinstanties wanneer dat nodig is.
  • Daarnaast zijn we door het jaar heen actief met verschillende manifestaties, bijvoorbeeld tijdens de TOP-week, de Week van de Veiligheid, Internationale Vrouwendag of Orange the World. We besteden dan in de gemeente aandacht aan het onderwerp door bijv. Actiedagen, flyers, workshops, theatervoorstellingen of andere bijeenkomsten.

Aanpak Mensenhandel

  • In maart 2025 is de regisseur met taakaccent mensenhandel gestart binnen het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH). De aanpak van mensenhandel en toegang tot zorg voor slachtoffers van mensenhandel is daarmee beter geborgd en persoonsgerichte aanpakken worden op één plek gecoördineerd. Dit maakt dat we in 2026 verwachten een beter beeld te hebben van de aard en omvang van mensenhandel in Tilburg. In 2026 is daarnaast het samenwerkingsconvenant voor wat betreft de aanpak van mensenhandel binnen het ZVH, afgerond. Voor wat betreft criminele uitbuiting hebben we in 2026 een duidelijk kader voor de zorg aan slachtoffers van criminele uitbuiting en expertise op het gebied van mensenhandel en werken we toe naar een vertegenwoordiging aan de PGA (persoons- en systeemgerichte aanpak) triagetafels binnen het ZVH om criminele uitbuiting tijdig te herkennen en de juiste ondersteuning in te zetten. We werken op dit gebied nauw samen met het programma Preventie met Gezag.  

Straf met zorg versterken

  • We bieden effectieve integrale hulp aan onze inwoners, die kampen met problematiek op meerdere leefgebieden, zo nodig in combinatie met rechtshandhaving. Denk hierbij aan schoolverzuim, schulden, veel voorkomende criminaliteit, jeugdcriminaliteit. We zetten met preventie en repressie in op het voorkomen en begrenzen van (verborgen) crimineel gedrag. We bieden kansen en stellen duidelijke grenzen.
  • Wijkrechtspraak Tilburg beoogt jongeren en gezinnen met multi-problematiek uit Tilburg Noord en Tilburg West vroegtijdig te signaleren. We proberen met een effectieve integrale aanpak en waar nodig rechtshandhaving tot duurzame oplossingen te komen voor problemen waarmee bewoners en hun omgeving kampen. (Latent) crimineel gedrag in de wijk wordt hiermee voorkomen en begrensd. We onderzoeken of we ook andere rechtsgebieden in de wijkrechtspraak willen behandelen.
  • Er heeft een aanpassing plaatsgevonden in de werkwijze rondom 'Overige zorgmeldingen jeugd (I28 meldingen van de politie)'. Dit is ten gunste van het slimmer en effectiever organiseren en oppakken van de meldingen. Deze aangepaste werkwijze is 1 juni 2025 gestart en zal zijn doorgang vinden in 2026. Deze aanpassing vraagt meer werk voor het ZVH MB en komt ten gunste van snellere en gerichtere aanpak voor kwetsbare jongeren. De aanpassing van de werkwijze geldt voor heel Hart van Brabant. De kosten en baten liggen verder in het proces en er dient nog financiering voor geregeld te worden.

Doel: Terugdringen overlast

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • Jeugdoverlast en –criminaliteit (jeugdgroepenaanpak/7-stappenmodel): Zie Vitale Stad / OOV.
  • (Woon) overlast: Aanvullend op onze aanpak ten opzichte van personen met onbegrepen gedrag, terugdringen van overlast op zwervers en arbeidsmigranten. Dit in samenwerking met partners zoals Woning-coöperaties, Buurtregie, (Stads)Toezicht en Handhaving, Zorg- en Veiligheidshuis en onze Vangnet partners. Traverse werkt samen met wijkteams preventiever en is ook open voor economisch daklozen, jongeren en arbeidsmigranten. (Zie ook Vitale Stad / OOV en Inclusieve Stad WMO.)
  • Tegelijkertijd met de behandeling van de Motie Noodopvang hebben we van de VNG de oproep ontvangen om deel te nemen aan de landelijke pilot Kortdurende Opvang voor arbeidsmigranten. Daar is door het college positief op gereageerd. Momenteel is nog niet duidelijk hoe het Rijk de middelen gaat verdelen, zodra we meer helderheid hebben komen we bij u terug.
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39