Wat gaat het kosten - financiën
Ingrijpen bij crisis en onveiligheid x € 1.000 | Realisatie 2024 | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 31.508 | 34.310 | 31.383 | 29.603 | 28.929 | 28.929 |
Baten | -3.601 | -3.591 | -822 | -818 | -818 | -818 |
Saldo van lasten en baten | 27.907 | 30.719 | 30.561 | 28.785 | 28.111 | 28.111 |
Toevoeging reserves | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -1.262 | -1.028 | -1.435 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | -1.243 | -1.028 | -1.435 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 26.664 | 29.691 | 29.126 | 28.785 | 28.111 | 28.111 |
De maatschappelijke opgave Ingrijpen bij crisis en onveiligheid richt zich op het terugdringen van het aantal inwoners dat in crisis of onveiligheid verkeert, het voorkomen van dakloosheid en het bieden van adequate hulp bij crisissituaties. Voor de jaren 2024 en 2025 zijn hiervoor subsidies verleend. Voor 2026 kiezen we ervoor om de subsidie voor één jaar te verlenen, in plaats van meerjarig. Dit omdat in 2026 belangrijke ontwikkelingen verder vorm krijgen, zoals:
- de opbouw van Stevige Lokale Teams,
- het Toekomstscenario Jeugd,
- gebiedsgericht werken binnen SIEM & Crossroads, en
- de doorontwikkeling van de acute keten (werktitel: Samen optrekken in acuut ).
Deze ontwikkelingen vragen om een herijking van deze maatschappelijke opgave en nieuwe vormen van samenwerking. In 2026 wordt daarom de ruimte genomen om samen met partners te experimenteren en een nieuwe invulling voor de periode vanaf 2027 voor te bereiden. Vanaf 2027 worden de subsidies weer meerjarig verleend.
Herijkingen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
73. Autonome Groei Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Brabant | 155 N | 155 N | 155 N | 155 N |
Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Brabant (ZVHMB) heeft elk jaar te maken met meer meldingen die opgepakt moeten worden door het Advies- en Triagepunt (ATP). De Wet Gegevensverwerking voor Samenwerkingsverbanden (WGS) brengt met zich mee dat meldingen getoetst moeten worden aan de criteria van de WGS. Er moet een scheiding van informatie in de basistaak en de verschillende plustaken (met een andere wettelijke grondslag) gemaakt worden. Een grote verandering met de komst van de WGS is dat er per casus nadrukkelijk beoordeeld moet worden welke partners betrokken zijn en betrokken moeten worden in het proces. Zowel voor de basistaak als de plustaken wordt de casuïstiek ook steeds complexer. Dit brengt in de volle breedte extra werk met zich mee; voor het ATP zelf, maar ook voor Team Complexe Casuïstiek, (TCC) de criminoloog en de kwaliteitsmedewerker. Het toezien op en het adviseren over gegevensverwerking door de coördinerend Functionaris Gegevensbescherming heeft geen betrekking op dit fiche, maar wordt in een aparte fiche "Coördinerend Functionaris Gegevensbescherming" uitgewerkt. De nieuwe Wet Gegevensverwerking voor Samenwerkingsverbanden vraagt extra capaciteit voor geheel Team Complexe Casuïstiek en Re-integratie (CC&R). De hoogste druk komt bij het ATP te liggen, omdat daar alle meldingen binnen komen. Het gaat om implementeren, borgen en onderhouden van de uitwerking van de WGS of andere wettelijke grondslagen voor plustaken op het ZVHMB. Het ZVHMB heeft niet alleen te maken met individuele casussen, maar ook met het organiseren en coördineren van een breed en steeds ingewikkelder netwerk van samenwerkende partijen. Dit vraagt om goede afstemming, communicatie, en soms ook innovatie in werkwijzen. Ook het uitwerken en implementeren van extra taken die aan het ZVHMB gevraagd worden kosten capaciteit. De afgelopen jaren zien we een sterke stijging in het aantal meldingen dat opgepakt dient te worden door het ATP. Het aantal meldingen lag bijvoorbeeld in 2022 nog op 2210 meldingen en steeg in 2024 naar 2330 meldingen. Deze stijging is afgelopen jaren binnen het team opgevangen, maar een verdere stijging in de komende jaren vereist extra capaciteit. Naar verwachting zal het aantal meldingen in 2025 stijgen met zo’n 75 meldingen, exclusief de 410 te verwachten jeugdmeldingen. Dit is een stijging van bijna 9%. Op basis van de stijging i.c.m. de behandeltijd per medewerker is de inschatting gemaakt van de benodigde extra inzet, te weten 0,5 FTE informatieregisseur (schaal 10), 0,5 FTE TCC-regisseur (schaal 10) en 0,5 FTE kwaliteitsmedewerker (schaal 10). | ||||
74. Coördinerend Functionaris Gegevensbescherming | 106 N | 106 N | 106 N | 106 N |
Per 1 maart 2025 is de nieuwe Wet Gegevensverwerking voor Samenwerkingsverbanden (WGS) met bijbehorende wettelijke taak van kracht. | ||||
75. Overige/administratieve bijstellingen | 364 V | 364 V | 364 V | 364 V |
| 71 N | 71 N | 71 N | 71 N |
| 48 V | 48 V | 48 V | 48 V |
| 141 V | 141 V | 141 V | 141 V |
| 174 V | 174 V | 174 V | 174 V |
| 1 V | 1 V | 1 V | 1 V |
Beleidsvoorstellen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Beleidsvoorstellen Beweging Sociaal Domein | ||||
76. Toekomstscenario | 525 N | |||
Tilburg en de regio Hart van Brabant zijn sinds 2023 proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming om andere manieren van werken te beproeven om onder meer jeugdbeschermingsmaatregelen, escalerende scheidingen en (gesloten) uithuisplaatsingen te voorkomen. In 2026 investeert Tilburg € 525.000 in het Toekomstscenario en het Multi Expert Team (MET), dat huishoudens met complexe problemen integraal ondersteunt. Het MET verenigt bestaande overlegstructuren en werkt samen met gezinnen aan een plan van aanpak, waarbij professionals uit verschillende domeinen direct betrokken zijn. Deze aanpak bevordert sociale verbinding, voorkomt escalaties en vermindert de vraag naar individuele hulp door systeemgerichte samenwerking. De maatregel versterkt lokale teams, informele steun en draagt bij aan het voorkomen van uithuisplaatsingen en jeugdbeschermingsmaatregelen. Monitoring is onderdeel van het voorstel, structurele voortzetting na 2026 is afhankelijk van landelijke besluitvorming en financiering. In 2026 vervlechten we het Multi Expert Team en het Toekomstscenario met de ontwikkeling van Wijkzorgteams. | ||||
Overige beleidsvoorstellen | ||||
77. Blauwe Maan | 75 N | 75 N | ||
Blauwe Maan staat voor de aanpak van slachtoffers seksueel geweld. De afgelopen jaren is het aantal cliënten met een hulpvraag uit Tilburg gestegen met ongeveer 35%. Dat is een groei van gemiddeld 115 cliënten in 2019 naar gemiddeld 155 in de afgelopen paar jaar. Daarnaast biedt Blauwe Maan jaarlijks aan 40 cliënten anonieme hulpverlening. Het is aannemelijk dat een groot aantal van deze anonieme cliënten woonachtig is in Tilburg vanwege de plaatselijke bekendheid van Blauwe Maan. Ook wordt Blauwe Maan steeds vaker gevonden voor advies en consultatie. Gevolg is dat Blauwe Maan vanaf 2026 een structureel tekort op de begroting heeft van circa € 75.000. Vanwege de aankomende gemeenteraadsverkiezingen heeft het college besloten de budgetten beschikbaar te stellen tot en met 2027. |