Vitale stad

Economie, cultuur en evenementen

Waarmee/hoe bereiken we impact in de stad

Doel: We realiseren de economie van de toekomst

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

De Tilburgse economie is in transitie. Ons MKB staat voor de uitdaging om versneld te verduurzamen, innoveren en digitaliseren en schaarste op de arbeidsmarkt, van ruimte, energie en water maken de urgentie groter. Met de economische strategie als handvat verbinden we de inzet op het ondernemings- en vestigingsklimaat in Tilburg met inzet op innovatiekracht, clustervorming en versnelling van maatschappelijke transities van bedrijven.

In 2026:

  • Stellen we strategische uitvoeringslijnen en een concrete actieagenda vast voor de economische strategie en starten met uitvoering;  
  • Voor het cluster mensgerichte digitale technologie in de Kennis as pakken we regie op de coördinatie van het innovatie ecosysteem en stellen een helder profiel op dat we naar buiten gaan uitdragen. Voor de Spoorzone zetten we in op een aansprekend AI event en in het Kenniskwartier richten we een innovatiewerkplaats in, bedoeld voor ontmoeting, ontwerpend onderzoek en het stimuleren van initiële innovaties;
  • We ondersteunen de doorontwikkeling van MindLabs tot een krachtig AI hub;
  • Als opmaat naar clusterontwikkeling in de maakindustrie spelen we adaptief en proactief in op concentratiekansen rond enkele innovatieve bedrijven op bestaande bedrijventerreinen en bevorderen we totstandkoming van fysieke en programmatische clusters voor innovatie;
  • We stellen het ruimtelijk economische profiel voor Wijkevoort vast;
  • Voor de versnelling van maatschappelijke transities bij bedrijven geven we uitvoering aan het Programma Tilburg Circulair 2025-2028: we ondersteunen bedrijven bij het toepassen van reststromen voor nieuwe producten zoals kunststof en textiel en ondersteunen de ontwikkeling van fieldlabs waar bedrijven samen met kennisinstellingen nieuwe duurzame producten en diensten kunnen testen (bijv. Textielcampus/Gate2). Daarnaast stellen we een convenant op met de detailhandelsector voor 2027 en verder;
  • We stellen de gemeenteraad voor om het benodigde uitvoeringskrediet voor projecttrimodaleHaven Loven beschikbaar te stellen en maken een start met de eerste werkzaamheden. Hiermee dragen we bij aan de mobiliteitstransitie op goederenvervoer en zorgen we dat meer vervoer kan plaatsvinden via spoor en de binnenvaart opdat verkeersbewegingen teruggebracht worden en we de Tilburgse propositie op duurzame logistiek bestendigen;
  • Specifiek voor starters werken we samen met Midpoint Brabant en kennisinstellingen aan een plan van aanpak om een gunstig startup klimaat te creëren dat kennisintensieve startende bedrijven ondersteunt en laat doorgroeien. We ondersteunen startups met specifieke werkplekken in Spoorzone, bouwen aan een start up community en introduceren een financieringsregeling om instroom te vergroten;
  • in samenwerking met Breda stellen we een economische agenda vast voor de gezamenlijke versterking van de economie in de SRBT regio;
  • we versterken de (inter)nationale netwerken rondom onze innovatiespeerpunten, ten behoeve van kennisdeling, innovatiesamenwerking en het aanboren van (Europese) financieringsbronnen.

Doel: We bestendigen en versterken onze economische en culturele basis

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Economische basis  
Voldoende fysieke ruimte voor bedrijvigheid en goede ondernemersdienstverlening rekenen we tot een belangrijke basisvoorwaarde voor een goed ondernemings-& vestigingsklimaat.

  • Werklocaties: voor onze inzet voor voldoende en toekomstbestendige ruimte voor werken en werkplekken met interactiemilieus verwijzen we naar het veld ruimte voor wonen en werken;
  • In 2026 treffen we voorbereidingen voor de implementatie van het model voor ondernemersdienstverlening onder de noemer Onderneming Centraal waarbij tenminste de ondernemers uit Tilburg, maar bij voorkeur in samenwerking met de regio ook op regionaal niveau de beschikking krijgen over een integraal platform voor alle mogelijke vragen en ook op maat doorverwijzing krijgen.

Culturele basis  
We gaan door met de uitvoering van het cultuurplan 2025 t/m 2028 door onder andere de onderstaande punten te realiseren in 2026: 

  • Verder uitbreiden en bestendigen van het netwerk van cultuurcoaches en inzetten op beeldende kunsteducatie; 
  • We zetten in op een creatieve werkplaats voor jeugd en jongeren in De Reeshof en geven een impuls aan culturele programmering in aanloop naar de realisatie van Witzy; 
  • Opleveren van herziene indicatoren ten behoeve van de evaluatie van ons beleid. 

Doel: We zorgen voor een dynamisch en inspirerend ondernemings- en vestigingsklimaat

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Voor een dynamisch en inspirerend ondernemings- en vestigingsklimaat zijn stedelijke voorzieningen zoals aanbod van winkels, horeca, leisure, evenementen en cultuur essentieel. We willen Tilburg als stad aantrekkelijk houden om te wonen en te verblijven en te ondernemen.
In 2026 richten we ons op de volgende mijlpalen:    

  • In de Brancheringsaanpak voor de binnenstad continueren we de inzet van de matchmaker en stellen we een subsidieregeling gevelverbetering en wonen boven winkels op. In de Heuvelstraat voorzien we in de opening van een warenhuis waarin circulaire producten centraal staan én maken we werk van vergroening;  
  • We geven uitvoering aan de Leegstandsverordening;
  • We faciliteren in verzoeken tot verlenging van de bedrijveninvesteringszones (BIZ) zoals Korvel, Besterd, Piushaven en Westermarkt;
  • Uitvoering horecabeleid: we actualiseren de ondernemershandleiding aan de omgevingswet, actualiseren de terrasregels en ronden de verkenning naar een visie op nachtcultuur af;
  • Uitvoering detailhandelsbeleid: we dringen plancapaciteit terug en actualiseren de onderliggende data van het detailhandelsbeleid, stellen een staanplaatsenverordening op evenals een visie en concrete uitvoeringsagenda toekomst Tilburgse Markten;
  • Uitvoering evenementenbeleid 2023-2027: we beschikken over een voorlopig ontwerp Koepelhal-Wagenmakerij met behoud van de bestemming als evenementenvoorziening, we geven vervolg aan haalbaarheids- en locatieonderzoek van een plug & play terrein voor grotere evenementen, we actualiseren de evenementenlocatiematrix met daarin kenmerken van elke evenementenlocatie, inclusief aandachtspunten om de (negatieve) impact op de omgeving te beperken;
  • Uitvoering toekomstvisie Kermis 2025-2028: we bieden ruimte voor zowel een professionele culturele partner als amateurkunstenaars voor meer totaalbeleving en meer ontmoeting & verbinding;
  • Uitvoering Citymarketingbeleid 2023-2027. De uitvoering hebben we belegd bij Marketing Tilburg. Samen met stakeholders ontwikkelen zij ideeën om het merk Tilburg (sociaal x experiment = innovatief) verder te laden en uit te dragen. Marketing Tilburg exploiteert ook het toeristisch informatiepunt, online (intilburg.com) en off-line (op het station); 
  • Herpositionering van het Stadsmuseum om zo het cultureel erfgoed nog beter beleefbaar te maken voor inwoners en bezoekers van de stad; 
  • Start (concept) ontwikkeling cultuurcluster Kanaalzone, met een verhuizing van de WAT hal als bouwsteen;  
  • Ontwerpend onderzoek als concrete stap richting de realisatie van een volwaardig cultuurpodium in de Reeshof.
  • Oplevering verbouwing Theater Nieuwe Vorst. 
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39