Vitale stad

Economie, cultuur en evenementen

Wat gaat het kosten - financiën

Economie, cultuur en evenementen x € 1.000

Realisatie 2024

Budget
2025

Budget
2026

Budget
2027

Budget
2028

Budget
2029

Lasten

59.710

66.636

69.218

64.450

57.459

54.004

Baten

-9.047

-13.722

-11.914

-11.278

-8.256

-8.253

Saldo van lasten en baten

50.664

52.914

57.305

53.172

49.203

45.751

Toevoeging reserves

733

578

0

0

0

0

Onttrekking reserves

-4.739

-3.963

-4.443

-1.228

-1.145

-116

Saldo reserves

-4.006

-3.385

-4.443

-1.228

-1.145

-116

Totaal

46.658

49.529

52.862

51.944

48.058

45.635


Herijkingen
(x € 1.000,-)

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

132. Dividend Enexis

1.865 V

1.865 V

1.865 V

1.865 V

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van 17 april van Enexis Holding NV is een wijziging van het dividendbeleid voorgesteld. Met ingang van het boekjaar 2025 wordt de totale jaarlijkse dividenduitkering gemaximeerd op € 100 miljoen. Dit plafond wordt met ingang van het boekjaar 2026 jaarlijks geïndexeerd. Op basis van de informatie hierover van Enexis, achten wij het verantwoord in onze begroting ervan uit te gaan, dat deze dividenduitkering de komende jaren op het niveau van € 100 miljoen zal liggen. Onze begrote jaarlijkse dividendbate verhogen we daarom met € 1,9 miljoen naar € 3,73 mln.

133. Overige/administratieve bijstellingen

74 V

290 V

355 V

278 V

  • Bijdrage vanuit de reserve Cofinancieringsfonds voor de subsidie aan WArd/waRD (collegebesluit 25 november 2024)

90 V
90 N

90 V
90 N

90 V
90 N

  • Verhoging inwonersbijdrage Midpoint Brabant

52 N

52 N

52 N

52 N

  • Hogere opbrengst reclamebelasting en hogere subsidie ondernemers

47 N
47 V

47 N
47 V

47 N
47 V

47 N
47 V

  • Dividend BNG

25 V

25 V

25 V

25 V

  • Overheveling budget Kunstwerk Stadswinkel (van veld Algemene baten en lasten)

20 N

20 N

20 N

20 N

  • Verdelen stelpost lagere subsidievaststelling (budgetneutraal)

20 V

20 V

20 V

20 V

  • Toerekening omslagrente

71 V

7 V

72 V

5 N

  • Invulling stelpost subsidiekorting (budgetneutraal)
    (zie §1.2 Taakstellingen en stelposten)

30 V

310 V

310 V

310 V

Beleidsvoorstellen
(x € 1.000,-)

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

134. Versterken culturele basisinstellingen

350 N

250 N

De culturele basisinstellingen zijn de belangrijkste partners en zorgen voor het culturele ecosysteem van de stad. Een aantal culturele instellingen kan steun gebruiken om tot een sluitende exploitatie te komen. Het gaat om de volgende instellingen:

  • De Hall of Fame is in het Cultuurplan 2025 – 2028 benoemd als basisinstelling. Sinds de verbouwing is er een exploitatietekort. Om de functie talentontwikkeling in de popmuziek beter te borgen wordt gekeken naar integratie van het Pophuis en de Hall of Fame waarvoor € 100.000 per jaar nodig is.
  • De Nieuwe Vorst heeft te maken met stijgende kosten maar kan met een jaarlijkse bijdrage van € 100.000 verder.
  • De verbouwing van het Natuurmuseum heeft tot meer frictiekosten geleid dan voorzien. Het Natuurmuseum heeft onvoldoende vermogen om dit op te vangen. Hiervoor is een eenmalige bijdrage van € 100.000 nodig.
  • Voor herpositionering van CiST en Factorium is € 50.000 per jaar nodig zodat de educatieve functies van beide instellingen versterkt kunnen worden.

135. Cultuurpodium Witzy

750 N

In het Akkoord Meer voor elkaar 2022-2026 en het raadsbesluit Cultuurplan 2025-2028 is het doel opgenomen om een volwaardig cultureel podium in de Reeshof te realiseren. Op dit moment worden er verschillende scenario's uitgewerkt. Deze leiden in de jaren 2026 en 2027 tot een traject richting een definitief ontwerp en aanbesteding. Voor 2026 is er € 600.000 begroot voor het ontwerpproces en € 150.000 voor het starten van activiteiten in de wijk. Voor structurele exploitatie van het cultuurpodium volgt separaat een voorstel na afronding van het ontwerpproces.

136. Cultuurcoaches

200 N

200 N

In Tilburg werken we aan een stedelijk leerecosysteem brede talentontwikkeling dat alle Tilburgse jeugd helpt om veerkrachtige en weerbare Tilburgers te worden. Op die manier bieden we ieder kind een sterke sociaalpedagogische basis. Als onderdeel van dit leerecosysteem zet Stichting CiST (Cultuur in Scholen Tilburg) in op binnen- en buitenschoolse cultuurstimuleringsprogramma's die bijdragen aan culturele vorming, persoonlijke en sociale ontwikkeling, brede talentontwikkeling, mentale en positieve gezondheid. Op dit moment programmeren cultuurcoaches in de stadsdelen Noord, Zuid, West en Reeshof. Om ook op andere scholen en wijken en/of dorpen een cultuurcoach in te zetten is in 2026 en 2027 gefaseerde uitbreiding nodig. Daarmee dragen we bij aan de ambitie om toe te werken aan een duurzaam stedelijk leerecosysteem met ontwikkelkansen voor álle Tilburgse kinderen en jongeren. Het voorstel is om aanvullend € 200.000 subsidie te verlenen aan Stichting CiST voor 2,0 fte en activiteitenbudget. 

137. Verruimen cultuurbudget

126 N

De externe adviescommissie die het college geadviseerd heeft over de meerjarige subsidies professionele
kunsten 2025 – 2028 heeft in haar advies een aantal aanbevelingen gedaan. Het mogelijk maken van 2 extra projecten binnen de 2-jarige Impuls- en projectregeling voor het versterken van onze positie als stad voor en van makers. En het ondersteunen van Souvenir de Montagnards, het Tilburgs Begeleidingsorkest en Stichting Muziekevenementen Tilburg zodat er kleinschalig aanbod van hoogstaande kamermuziek blijft bestaan. En dat het begeleidingsorkest zijn rol op het gebied van talentontwikkeling en de begeleiding van amateurkoren kan blijven vervullen. Voorgesteld wordt ook voor 2027 deze aanbevelingen te financieren.

138. Versterken lokaal mediabeleid

400 N

Met het Tilburgs Mediabeleid 2023-2026 hebben we de ambitie een basis te leggen voor een toekomstbestendige journalistieke infrastructuur die past bij onze stad. Investeren in lokale media zien we als een van de mogelijkheden om de stedelijke democratie sterker en levendiger te maken. Wij gaan concreet de lokale redactiekracht versterken, productiebudget beschikbaar stellen, het mediafonds verduurzamen, een facilitair mediacentrum realiseren en middelen voor innovatie reserveren. Voor het continueren van het ingezette beleid richting 2027 wordt eenmalig € 400.000 begroot.

139. Wettelijke zorgplicht bibliotheken

678 N

Het kabinet wil dat elke gemeente een volwaardige bibliotheek heeft. Gemeenten krijgen daarvoor extra rijksmiddelen en ook een wettelijke taak, ook wel zorgplicht genoemd. Gemeenten en provincies moeten vanaf 2026 zorgen voor voldoende en volwaardige bibliotheken. De gewijzigde Wsob (Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen) zal voor alle gemeenten gelden. Voorgesteld wordt de rijksbijdrage vanuit de Septembercirculaire 2024 voor boekjaar 2026 in te zetten als aanvullende subsidie aan de Bibliotheek Midden-Brabant zodat binnen de beschikbare rijksmiddelen aan de wettelijke taak kan worden voldaan. Dit betekent een verschuiving van € 678.016 van het veld Financiering en algemene dekkingsmiddelen naar het veld Economie, cultuur en evenementen.

140. Economische strategie
(Formatieve consequenties: 1,0 fte (schaal 12) + 1,0 fte (schaal 11)

400 N

2.300 N

2.300 N

De economische strategie vormt het strategisch kader dat, binnen de context van brede welvaart de Tilburgse inzet in het vestigingsklimaat verbindt met de benodigde inzet op economische innovatiekracht en verdienvermogen, clustervorming en versnelling van maatschappelijke transities als duurzaamheid, circulariteit, talentontwikkeling en energie. De middelen worden indicatief op de volgende manier ingezet:

2026

2027

2028

2029

Innovatieclusters uitbouwen:

Formatieve consequenties

250

250

Externe deskundigheid

425

425

MindLabs

200

200

Projectfinanciering

300

300

Talentontwikkeling

115

115

Start- en scaleups

350

350

Onderneming Centraal

400

660

660

Totaal

400

2300

2300

Innovatieclusters uitbouwen:

  • We investeren met menskracht (2 (externe) clusterregisseurs, 1 beleidsmedewerker en 1 accountmanager) en middelen in het verder versterken van de clusters 'mensgerichte digitale technologie' en 'Life Sciences en Energietechnologie'. We investeren in een verdere versterking van MindLabs (basisfinanciering en programmamanager) als centrum in het cluster mensgerichte digitale technologie gelegen in de kennis-as.

Start- en scaleups:

  • Als onderdeel van de clustervorming willen we stimuleren dat vanuit de kennispositie van de regio meer startende en doorgroeiende ondernemingen voortkomen. We denken hierbij aan een subsidieregeling voor ondernemers.

Onderneming Centraal:

  • Om de transities op het vlak van (o.a.) energie, klimaat, talentontwikkeling en circulariteit binnen het Tilburgse bedrijfsleven te versnellen investeren we in betere dienstverlening en ondersteuning van het MKB. Met het concept 'onderneming centraal' verbinden we de al aanwezige dienstverlening voor het bedrijfsleven op een logische manier met elkaar, met de aanwezige kennis en stimuleren we samenwerking tussen bedrijven rond de transitiethema's.

De bestaande middelen voor Next Economy, impuls MKB en HOST zijn incidenteel toegekend en lopen de komende jaren af. Met de hier beschreven middelen voor ‘Economische strategie’, geven we een vervolg aan de aflopende middelen voor Next Economy en impuls MKB. 

141. Dienstverlening evenementenketen
(Formatieve consequenties; 2,0 fte (schaal 11) + 1,0 fte (schaal 10)

339 N

Als we evenementenstad willen blijven, en een gevarieerd evenementenaanbod willen behouden en onze beleidsdoelstellingen willen behalen, zullen we organisatoren moeten blijven stimuleren, faciliteren en informeren. Hiervoor blijft capaciteit nodig en zetten we in op het continueren van de eerder beschikbaar gestelde tijdelijke formatie.

142. Verruiming evenementenbudget

175 N

175 N

Één van de doelen in het Evenementenbeleid ‘Evenementen Maken de Stad’ is een gevarieerd en inclusief evenementenaanbod voor onze inwoners, met toegankelijke en gratis evenementen. Inwoners zijn tevreden over het aanbod (90% is -zeer- tevreden, onderzoek Markteffect 2024). Om het diverse aanbod te behouden stimuleren we organisatoren met evenementensubsidie. We constateren dat veel organisatoren worden geconfronteerd met stijgende structurele kosten zoals toegenomen veiligheidskosten en personeelskosten, tegenvallende inkomsten omdat sponsoren moeilijker te vinden zijn of tegenvallende opbrengsten vanwege (extreme) weersomstandigheden. Met een extra impuls van € 175.000 in 2026 en eenzelfde bedrag in 2027 kunnen we bestaande evenementen beter ondersteunen en maken we ondersteuning van meer evenementen mogelijk die bijdragen aan het diverse aanbod voor onze inwoners.

143. Impuls evenementen

500 N

De raad heeft in 2023 het Evenementenbeleid 2023-2026 vastgesteld, waarna het college het bijbehorend uitvoeringsprogramma heeft besloten. Het uitvoeringsprogramma wordt gefinancierd met incidentele middelen die vanaf 2027 stoppen. Projecten in dit programma zijn onder andere ‘subsidieregeling voor kleinschalige evenementen in wijken en dorpen’, het Evenementenplatform ‘Meemakers’ om de verbinding tussen onderwijs, organisatoren en gemeente te bevorderen, helpdesk verduurzamen en ondernemersadvies.
Met het voorzetten van de impuls van € 500.000 in 2027 kiezen we er tevens voor het huidige evenementenbeleid en bijbehorend uitvoeringsprogramma te continueren in 2027. Zo kunnen we deze projecten (tijdig) continueren. Dit is belangrijk, bijvoorbeeld omdat organisatoren al in 2026 subsidie moeten aanvragen voor evenementen in 2027.

144. Inzet Binnenstads Management Tilburg

50 N

425 N

Het binnenstadmanagement (BMT) is met de professionalisering uitgegroeid tot een belangrijke gesprekspartner van de gemeente, die de grote diversiteit aan stakeholders in de binnenstad vertegenwoordigt: ondernemers, bewoners, vastgoedeigenaren, horeca, winkeliers, cultuur, citymarketing. 

Het BMT is een gesprekspartner bij de ontwikkeling van nieuw beleid, vaak toetsen we beleidskeuzes al in een zeer vroeg stadium bij dit orgaan. Daarnaast zorgt het BMT voor een stuk uitvoering van programmering, dat bijdraagt aan het aantrekken van bezoekers in de binnenstad. Een deel van de financiering komt hierbij vanuit de ondernemers (reclamebelasting) en vastgoedeigenaren (BIZ), een deel vanuit de gemeente.  

We continueren hiermee de inzet voor het BMT waarvoor de raad in 2023 incidentele middelen beschikbaar heeft gesteld tot en met 2026.In verband met de uitbreiding van het gebied met de Spoorzone verhogen we de bijdrage vanuit de gemeente vanaf 2026 met € 50.000.

145. Gebouw st Ceciliastraat 1 naar gebouwenexploitatie

35 N

35 N

35 N

35 N

Dit gebouw, waarin Omroep Tilburg en stichting Spoorpark gehuisvest zijn, zal worden ondergebracht in de gebouwenexploitatie, zodat het pand permanent verhuurd, onderhouden en verduurzaamd kan worden (zie ook melding aantrekkelijke leefomgeving). Dit betekent een stijging van de huidige huurprijs, uitgaande van verduurzaming, toegankelijk maken van de verdieping, DCF WOZ huurwaarde met onderhoud op conditieafhankelijk onderhoudsniveau 3 en de energieaansluiting op naam van de huurder. De huurprijs voor Omroep Tilburg stijgt hierdoor met € 35.000 per jaar, welke gecompenseerd wordt middels een hogere subsidie.

146. Depot Natuur- en Stadsmuseum

75 N

75 N

75 N

In het kader van de ontwikkeling Mommerskwartier wordt voor het Textielmuseum een nieuw depot gerealiseerd. Deze ontwikkeling grijpen we aan om ook depotproblemen bij het Natuurmuseum en het Stadsmuseum op te lossen. Extra depotruimte voor deze instellingen brengt € 75.000 aan structurele kosten met zich mee. 

147. Subsidie Kessels museum

50 N

In de programmabegroting 2025 was als ruimtescheppende maatregel opgenomen om vanaf 2026 de subsidie aan het Kessels museum te verminderen met € 50.000. Het streven is naar een duurzame toekomst waarbij de collectie professioneel ondergebracht wordt en beheerd, de depotproblematiek opgelost en ook de organisatie in handen gegeven wordt van deskundigen waardoor de subsidie bijgesteld kan worden. Het traject richting overname van de collectie duurt langer dan voorzien waardoor Kessels Museum ook langer verantwoordelijk blijft voor beheer en onderhoud. Daarom wordt voorgesteld het financieel effect vanaf 2027 mee te nemen.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39