Vitale stad

Openbare orde en veiligheid

Waarmee/hoe bereiken we impact in de stad

Aandachtsgebied 1: Openbare orde en leefbaarheid

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • Zeer ingrijpende criminaliteit

Samen met politie, verzekeraars, woningcorporaties en inwoners zetten we ons in om te voorkomen dat inwoners slachtoffer worden van woninginbraken, overvallen en andere vormen van zeer ingrijpende criminaliteit. Dat doen we onder meer door de inzet van Buurtpreventie, informatie in wijkkrantjes, op sociale media, door zogenaamde ‘hotspots’ cameratoezicht en extra surveillance door politie en gemeente.Daarnaast vragen we een aantal keer per jaar extra aandacht voor woninginbraken, bijvoorbeeld tijdens de donkere dagen, de vakantieperiodes en rondom evenementen zoals de kermis en carnaval.Bij een toename van het aantal misdrijven, zetten we extra interventies in.
Wij vinden het belangrijk dat slachtoffers (en hun omgeving) de juiste steun ontvangen. We zetten bijvoorbeeld Slachtofferhulp in zodat zij slachtoffers kunnen helpen bij het aangifteproces en bij de verwerking. Als een heftig incident een grote impact heeft op de buurt, zetten we op locatie de BuurTent in om met inwoners hierover in gesprek te gaan.

  • (Woon)overlast (Zie voor terugdringen overlast Inclusieve Stad/ Ingrijpen bij crisis en onveiligheid.)

Onze inzet is gericht op veilig wonen, werken en recreëren in Tilburg en het geven van advies aan inwoners en ondernemers over wat zij zelf kunnen doen om overlast te voorkomen. Om woonoverlast tegen te gaan, zetten we een gebiedsgerichte aanpak in. Hierbij werken we nauw samen met de partners van de buurtregie, woningcorporaties, partners van SIEM en het Zorg- en Veiligheidshuis.
Overlast veroorzaakt door jeugd of overlast van dak- en thuisloze mensen brengen we zo vroeg mogelijk in beeld en we grijpen in waar nodig om erger te voorkomen. (Zie ook 'Jeugdoverlast en -criminaliteit'.) Deze vroegsignalering vraagt om nauwe samenwerking en bijbehorende informatie-uitwisseling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgpartners in de wijk.

  • Straatintimidatie (Zie ook Inclusieve Stad/ Ingrijpen bij crisis en onveiligheid)

Wij nemen deel aan de landelijke pilot seksuele straatintimidatie. De werkwijze tijdens deze pilot is conform de Rotterdamse aanpak. Acht van onze boa’s hebben een vijfdaagse opleiding gevolgd in Rotterdam. Tot op heden zijn er twee actiedagen geweest. De pilot in Tilburg loopt door zolang de landelijke pilot loopt (tot 01-07-2026).

  • Toezicht en Handhaving

De politie is primair aan zet wanneer het gaat om het handhaven van de openbare orde en de veiligheid binnen het openbare gebied, bij horecagelegenheden, overige bedrijven en bij woonoverlast. Gemeentelijke BOA’s en toezichthouders grijpen in als de leefbaarheid wordt aangetast door overtredingen die overlast veroorzaken, tot veelvoorkomende ergernissen leiden of waarbij de veiligheid in de fysieke leefomgeving in het geding is. Onze BOA’s en toezichthouders willen de wijken veilig houden, signaleren misstanden en gaan in gesprek met onze inwoners en ondernemers over hun gedrag. Zij zijn de ‘ogen en oren’ in de wijken. Ze zijn begripvol waar het kan en handhaven (met 'charme') waar nodig.
In 2026:

  • vergroten we onze slagkracht in de wijk door de samenwerking tussen boa’s, jeugdboa's, wijkboa's en toezichthouders binnen de gebiedsteams verder te intensiveren.
  • versterken we de leefbaarheidsaanpak in de wijken door samen met de politie en als dat nodig is met andere partners controles uit te voeren; zowel in het openbare gebied als ‘achter het tuinhekje’.
  • blijven we inzetten op buurtbemiddeling om burenruzies zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.
  • blijven we, daar waar mogelijk, optreden tegen intimiderend gedrag in de openbare ruimte.
  • is Toezicht en Handhaving tijdens een bredere tijdspanne bereikbaar voor de Tilburger en de netwerkpartners. Dit is mogelijk door te schuiven in werktijden/- dagen. Er worden zes boa's in en om het centrum/ binnenstad ingezet. De inzet behelst, naast het reguliere takenpakket, specifieke taken als controle op alcoholgebruik door 18-, controle van taxivignetten, maar ook inzet ten behoeve van leefbaarheid rondom evenementen. We gaan daarbij nauw samenwerken met de politie, maar zullen wegblijven bij het handhaven van de openbare orde. Dat is echt een taak voor de politie.
  • zetten we, naast extra inzet van Boa's in de binnenstad, ook jeugdboa's in op momenten in de avond en het weekeinde. Jeugdoverlast vindt namelijk vaak wat later op de avond plaats. De inzet op jeugdoverlast beperkt zich niet tot de binnenstad.
  • blijven we gebruik maken van cameratoezicht om de veiligheid in het centrum te waarborgen.
  • Evenementenbeleid

We werken aan meer uniformiteit in de stad bij stadsbrede evenementen. Te denken valt aan een gezamenlijke (dus vanuit evenementen en gemeente) EHBO-organisatie en de inzet van een overkoepelend veiligheidsteam, dat zich onder andere bezighoudt met crowdmanagement en overkoepelende openbare orde en veiligheid casuïstiek tijdens stadsbrede evenementen. Dit hebben we al gedaan tijdens carnaval en de Tilburgse kermis en we onderzoeken of dit bij andere evenementen ook meerwaarde biedt. Het uiteindelijke doel is om tijdens deze evenementen een multidisciplinair samenwerkingsteam op te zetten dat de veiligheid van de stad monitort.
In 2024 zijn we begonnen met het gebruik van de Digital Twin tijdens evenementen. Dit gebruiken we om data direct en geografisch zichtbaar te maken, wat helpt bij de onderbouwing van besluiten tijdens een calamiteit. In 2026 willen we dit via een ander programma gaan voortzetten en verder gaan uitbreiden met relevante databronnen én onderzoeken of het tijdens andere operationele inzetten van meerwaarde kan zijn. Eén van de doelen die we hebben is het kunnen uitlezen van real time data. Dit betreft data zoals GPS locaties die per direct worden weergegeven. Dit helpt ons met de operationele aansturing.

Aandachtsgebied 2: Zorg en veiligheid

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Versterken persoons- en systeemgerichte aanpak van complexe casuïstiek

  • (Zie Inclusieve Stad/ Ingrijpen bij crisis en onveiligheid)

Het optimaliseren van de keten ingrijpen bij crisis en onveiligheid

  • (Zie Inclusieve Stad/ Ingrijpen bij crisis en onveiligheid)

Toezicht Sociaal Domein versterken

  • Versterken Aanpak Zorgfraude

Sinds 2024 werken we als gemeente binnen de regio Hart van Brabant en Twente, met (financiële) ondersteuning van het ministerie van VWS en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), binnen de Proeftuin Aanpak zorgfraude aan vernieuwende werkwijzen en manieren om fraude te voorkomen.
Thema’s in de Proeftuin zijn: samenwerking met betrouwbare en kwalitatief goede zorgaanbieders en andere betrokken partijen, screening aan de poort van zorgaanbieders (waaronder toepassing wet Bibob) en informatiedeling tussen betrokken partijen. Met een succesvolle ketenaanpak van inkoop, account- en contractmanagement, toezicht en handhaving krijgen onbetrouwbare zorgaanbieders naar verwachting minder kans. Deze Proeftuin wordt verlengd tot medio 2026 om resultaten (landelijk) beter te kunnen borgen.

Toezicht en handhaving raakt ook het sociale domein.

  • Toezicht op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), Jeugdwet en Participatiewet draagt bij aan een rechtmatige en kwalitatieve inzet van zorg en inkomensondersteuning. Dat vraagt een nauwe samenwerking tussen de verschillende afdelingen en domeinen. Zowel binnen de gemeente Tilburg als daarbuiten. Hierop blijven we investeren.
  • Het toezicht op de Wmo en Jeugdwet is regionaal in Hart van Brabant ingericht. Operationalisering hiervan is vormgegeven in het werkplan team Toezicht Sociaal Domein. Door deze regionale samenwerking zijn we in staat om casuïstiek vanuit een breed perspectief te bekijken en kunnen we signalen van zorgfraude, ondermijnende criminaliteit eerder herkennen en effectief aanpakken. We blijven ook in 2026 investeren in regionale samenwerking om zorgfraude effectief te kunnen blijven aanpakken.

Leerplicht/ Doorstroompunt Midden-Brabant

  • Regionale analyse en plan van maatregelen vsv 2026-2030

Voortijdig schoolverlaten (vsv) is het verlaten van school zonder diploma op minimaal het niveau van een startkwalificatie (havo, vwo of mbo-niveau 2). Om het aantal vroegtijdig schoolverlaters terug te dringen, is een regionale analyse uitgevoerd door onderzoeksinstituut KBA Nijmegen. Deze analyse is gebruikt als input voor een nieuw plan van maatregelen vsv 2026-2030. Dit plan wordt ingediend bij het Rijk en na toekenning van de middelen (maart 2026) kunnen we uitvoering geven aan dit plan van maatregelen.

  • Doorontwikkeling Veilige School

De veilige school is een samenwerkingsverband met Onderwijs, Politie, gemeente Tilburg en het Openbaar Ministerie. Om deze samenwerking zichtbaar te maken is er voor de Veilige School een online platform gemaakt. Dit platform helpt scholen met duidelijke handelingsprotocollen en praktische tools rondom thema’s zoals pesten, grensoverschrijdend gedrag, middelengebruik en wapenbezit. Wij blijven dit platform verder ontwikkelen, verbeteren en aanvullen met nieuwe thema’s en hulpmiddelen. We borgen passende, bestaande interventies en ontwikkelen vernieuwende interventies (afhankelijk van het financiële draagvlak van alle partijen).

Themagerichte aanpak

  • Mensenhandel (Zie ook Inclusieve Stad/ Ingrijpen bij crisis en onveiligheid)

De gemeente Tilburg is verbonden aan het Regionale Actieprogramma ‘Geen plaats voor mensenhandel Zeeland West-Brabant’. Hierbij hebben we oog voor zowel de dader- als voor de slachtofferkant.
Het programma werkt met drie pijlers:
1. voorkomen van mensenhandel;
2. beschermen van slachtoffers van mensenhandel;
3. het verstoren van mensenhandel door daders/ faciliteerders te stoppen.

In 2026:

  • Gaan we door met onze integrale aanpak waarin we preventieve, bestuurlijke, fiscale, arbeidsrechtelijke

en strafrechtelijke maatregelen combineren.

  • Werken we met gerichte data en proberen we een beter zicht te krijgen op de aard en omvang van mensenhandel in Tilburg, dit doen we in samenwerking met onze RIEC-partners.
  • Radicalisering, polarisatie, maatschappelijke onrust / de ‘Aanpak SOMS’ (*Sociale Onrust en Maatschappelijke Stabiliteit)

In 2025 zijn we gestart met een herijking van onze aanpak, dit loopt nog door in 2026.Op hoofdlijnen bestaat die aanpak uit de volgende onderdelen:

  • het interveniëren bij casuïstiek via de Weegploeg CTER (Contra Terrorisme, Extremisme en Radicalisering). In deze weegploeg werken we samen met het Openbaar Ministerie en Politie, waar nodig samen met/of namens andere gemeenten in Hart van Brabant. We organiseren casusoverleggen, indien nodig en passend, in samenwerking met het Zorg- en Veiligheidshuis Midden Brabant (ZVHMB). Onze rol op dit terrein is sinds 2025 gebaseerd op de Wet PARTA (persoonsgerichte aanpak radicalisering en terroristische activiteiten).
  • vroegtijdig signaleren van mogelijke radicalisering en polarisatie, zodat wij en/of partners vooral preventief kunnen handelen. Daartoe verzorgen wij regelmatig trainingen en bijeenkomsten voor professionals in de wijken, scholen en de eerste lijn gericht op het herkennen van en omgaan met diverse vormen van radicalisering en extremisme. Voor deze professionals zijn wij ook bereikbaar voor vragen en advies. Deze activiteiten voeren wij uit onder de noemer ‘Netwerk SOMS’.
  • In de samenleving is sprake van meer en bredere vormen van ongenoegen. Dat uit zich op diverse manieren en hoeft niet problematisch te zijn. Er zijn echter ook onderstromen die kunnen leiden tot vormen van anti institutioneel extremisme en aantasting van de democratische rechtsorde. Om meer bewustwording te creëren en zicht te krijgen op omvang en uitingsvormen, geven wij presentaties aan collega’s en partners en gaan wij met hen in gesprek. Dat doen wij niet alleen in het veiligheidsdomein, maar ook voor en met partners als het sociaal werk, jongerenwerk, onderwijs, en hulpverlening. We bieden handvatten hoe om te gaan met dit soort situaties. De presentaties en gesprekken geven ons meer inzicht in omvang en uitingsvormen waarmee wij een omvattender beeld kunnen schetsen van de situatie in Tilburg. Tilburg is niet uniek voor wat betreft radicalisering en polarisatie. Wij participeren in landelijke en regionale netwerken met gemeenten en ministeries om zowel op inhoud als aanpak van elkaar te leren.
  • Jeugdoverlast en –criminaliteit (jeugdgroepenaanpak/7-stappenmodel)

In 2026:

  • blijven we, vanuit zowel het sociaal- als veiligheidsdomein, gezamenlijk inzetten op onze jeugdige Tilburgers die dat nodig hebben. Dit gaat met name over jeugdigen die met hun gedrag (zware) overlast veroorzaken of strafbare feiten plegen. De aanpak krijgt vorm door samenwerking met diverse partners zoals politie, OM, (jeugd)BOA’s, transfercoaches (vanuit Leerplicht) en jongerenwerk.
  • ligt de focus op de doelgroep ‘kwetsbare jongeren' en ‘jonge aanwas’. Dit zijn jongeren in de leeftijd van 6 tot en met 23 jaar, waarbij sprake is van een verhoogd risico tot toetreden in de georganiseerde criminaliteit. We willen deze doelgroep vroegtijdig in beeld hebben en daar passende interventies op inzetten.
  • starten we met de monitoring van de jeugdaanpak. Om de effectiviteit van de jeugdaanpak te waarborgen, is het essentieel om de voortgang systemisch te monitoren. Dit gebeurt aan de hand van heldere en meetbare indicatoren die inzicht geven in de mate waarin de gestelde doelen, binnen de jeugdaanpak, worden behaald.
  • wordt de jeugdaanpak geïntegreerd in het gebiedsgericht werken. Hiermee draagt de coördinator jeugd & veiligheid bij aan het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid binnen de wijk. Daarnaast heeft de coördinator oog voor de langetermijnvisie, initiatieven met betrekking tot jeugd en een overkoepelend inzicht in de gebiedsagenda.
  • blijven we zichtbaar investeren op de jeugdoverlastmeldingen. Dit doen we onder andere door de inzet van gerichte preventie en interventies op een (overlastgevende) groep, hotspots en meldingen vanuit de buurt. Dit doen we in samenwerking met de partners van de jongerentafel (denk aan inzet jeudboa's en R-Newt). De coördinatoren Jeugd en Veiligheid monitoren actief de trends en ontwikkelingen in de stad, daarbij wordt zicht gehouden op data omtrent jeugdoverlast en wordt de aanpak waar nodig bijgesteld of aangescherpt.

Aandachtsgebied 3: Aanpak ondermijning

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Duurzaam Verstoren

  • Aanpak casuïstiek/ fenomenen

In 2026 gaan we door met het duurzaam verstoren van de criminele industrie. Dit doen we regionaal en stedelijk in het RIEC-samenwerkingsverband. Daarbij zetten we in op de prioriteiten van het regionale meerjarenbeleidsplan en de specifieke doorvertaling voor het district Hart van Brabant. Voor 2026 maken we onder andere de inzet van het districtelijke Bestuurlijke Interventieteam (BIT) structureel en doen we jaarlijks minimaal acht grootschalige acties op thema (denk aan opslaglocaties, spookbewoning, afhaalgelegenheden, illegale prostitutie en andere) binnen Hart van Brabant. Daarnaast continueren we stedelijk de casusaanpak op basis van signalen uit onze eigen organisatie of van partners. Te denken valt aan ondermijningsthema's als mensenhandel , zorgfraude en cybercriminaliteit maar ook synthetische drugs, hennep, criminele motorbendes, vastgoed en het fenomeen witwassen.

Weerbare stad

  • De aanpakken onder weerbare stad hebben een gebiedsgerichte, delictgerichte of persoonsgerichte focus. We zijn aanwezig in de gebieden, plegen inzet op delictentypen en plegen inzet op personen die zich begeven in criminele netwerken. Een voorbeeld van een delict- en persoonsgerichte aanpak is de aanpak op Geldezels. In 2026 draaien we acties op verdachten van digitale fraude en internetoplichting. Dit doen in een gecombineerde aanpak van repressie en preventie. Repressief op het delict met hulpverlenende instanties om te voorkomen dat plegers recidiveren.
  • Preventie met Gezag:
  • We continueren het programma Preventie met Gezag in de wijken Tilburg Noord, -West en Groenewoud. Samen met 27 steden ontwikkelen, voeren we uit en leren we van de aanpak op het voorkomen en aanpakken van jeugdcriminaliteit en dragen we met dit programma bij aan de doelstellingen van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).
  • Binnen het programma zetten we enkele interventies door die erop zijn gericht een gedragsverandering teweeg te brengen bij de doelgroep (kwetsbare jeugd, jonge aanwas, doorgroeiers en harde kern-jeugd in de georganiseerde criminaliteit). Dit zijn de integrale familie aanpak, laagdrempelige coaching, BOOST IMPACT, Community Building en het Cyber jongeren project.
  • Naast gedragsinterventies zetten we ook in op aanpakken die bijdragen aan het signaleren of begrenzen van de doelgroep. Hierbij zijn altijd één of meerdere partners in de keten betrokken en de aanpakken zijn erop gericht de samenwerking op de doelgroep te versterken. We zetten de volgende aanpakken voort: Onderwijs, Jeugd en Veiligheid, Wijkrechtspraak, de Intensieve Leefbaarheidsaanpak, inzet Jeugdboa's, de persoonsgerichte aanpakken en Re-integratie van jeugdigen.

Weerbare branches

  • Algemeen

In 2026:

  • Continueren we de samenwerking met de Tilburgse horeca en Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Stockholm Alcohol and Drugsprevention (STAD) en Skipdietrip om het gebruik van drugs te denormaliseren binnen deze branche. We stellen een ‘Leefwijzer denormaliseren van drugs’ op en zetten opnieuw de campagne “drugsgebruik is niet normaal, om hulp vragen wel” in.
  • Maken we, in samenwerking met het Programmateam Arbeidsmigranten (PTAM), een aanpak op malafide uitzendbureaus en maatschappelijke uitwassen van wanbeleid van de uitzendsector.
  • In samenwerking met Vastgoedbeheer Nederland en de brancheorganisatie van Verhuurmakelaars werken we een plan uit om samen met Toezicht & Handhaving en het Tilburgse Huurteam toe te zien op veilige en weerbare verhuur van woningen en bedrijfspanden vanuit de verhuurmakelaardij. De brancheorganisatie onderzoekt de mogelijkheden voor een keurmerk en certificering.
  • Verkennen we de mogelijkheden om te komen tot een plan van aanpak ‘Automotive’ en ontwikkelen we preventieve interventies om PBP-fraude* tegen te gaan. (*PBP fraude: Fraude met een Pin Betalings Punt, is een vorm van fraude waarbij betalingsgegevens worden gestolen of misbruikt. Dit kan gebeuren via bijvoorbeeld vervalste pinpas apparaten of door onbevoegden die toegang krijgen tot betalingsgegevens.) Ook leveren we een bijdrage aan de integrale, regionale, handhavingsdagen Automotive.
  • Continueren we de integrale aanpak op schoonheidssalons om arbeidsuitbuiting, mensenhandel en witwassen tegen te gaan.
  • Zetten we, i.s.m. onder andere het Landelijk Informatie- en Expertisecentrum (LIEC), het onderzoek naar de branche ‘Whitelabel geld/cryptoautomaten’ voortom zicht te krijgen op malafide geldstromen via deze bankautomaten.
  • Blijven we, samen met de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO), het Platform Veilig Ondernemen Brabant-Zeeland (PVO-BZ), Noord-Brabantse Christelijke Boerenbond (NCB), Stichting Duinboeren, ondernemers en de gemeenten Vught, Heusden en Waalwijk aandacht vragen voor het tegengaan van ondermijning in de agrarische buitengebieden.
  • Indien branches of ondernemers hulp behoeven in het kader van veilig en weerbaar ondernemen spelen we daar direct op in met onze expertise en samenwerkingspartner PVO-BZ. De aanpak krijgt altijd vorm via een Publieke-Private samenwerking waarbij Onderwijs, Ondernemers en Overheid integraal samen optrekken.
  • Coffeeshops

Experiment gesloten coffeeshopketen
Op 7 april 2025 is de experimenteerfase van het wietexperiment officieel van start gegaan. Dit betekent dat coffeeshops in Tilburg (en andere deelnemende gemeenten) vanaf dat moment uitsluitend cannabisproducten mogen verkopen die afkomstig zijn van door de overheid erkende telers. Er geldt tot 1 september 2025 een tijdelijke uitzondering voor wat betreft hasj. Tot deze datum mogen coffeeshops nog gedoogde hasj verkopen. Dit komt doordat er onzekerheid was over de beschikbaarheid van voldoende gereguleerde hasj.
De experimenteerfase duurt vier jaar, met een mogelijke verlenging van 1,5 jaar. Het experiment is bedoeld om te onderzoeken of een gesloten en gereguleerde keten – van teelt tot verkoop – leidt tot betere controle op kwaliteit en herkomst van cannabis, minder criminaliteit en een verbetering van de volksgezondheid.

Coffeeshopbeleid en vestigingslocaties
Nog in deze raadsperiode consulteren we de raad over het gewijzigde coffeeshopbeleid. We willen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 ook de gemeenteraad (2026-2030) consulteren. Vervolgens zal de burgemeester het nieuwe beleid in het tweede kwartaal van 2026 vaststellen.

Weerbare overheid

  • We ontwikkelen een screeningsbeleid dat niet uitgaat van generieke maar specifieke risicoprofielen op basis van functie. Vanuit risicoprofielen worden screeningsprofielen gekoppeld en starten met de uitvoering van dit beleid op de hoogste risicoprofielen. Dit in samenhang met het programma Betrouwbare overheid.

Versterken informatiepositie

  • Om onze informatiepositie te versterken, zetten we ons bestuurlijk instrumentarium in, waaronder Bibob. We blijven de mogelijkheden die de Wet BIBOB (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) ons biedt volledig benutten. Met als doel om misbruik van ‘producten' van de gemeente te voorkomen of stop te zetten, denk bijvoorbeeld aan vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties of aanbestedingen. Ook onderzoeken, samen met het RIEC, we op welke wijze we risicoclassificaties kunnen toepassen en tot welke eventuele nieuwe beleidsuitgangspunten dit leidt. Daarnaast zetten we in 2026 in op versterking van het netwerk en kennis binnen het district Hart van Brabant met de Bibob-coördinatoren van de zeven andere gemeenten.  

Aandachtsgebied 4: Digitale veiligheid

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • Vergroten digitale weerbaarheid van de stad, inwoners en ondernemers

Eén op de zes Tilburgers wordt jaarlijks slachtoffer van een vorm van online criminaliteit. Van online oplichting en identiteitsdiefstal tot accounts en apparaten die gehackt worden. We vinden het belangrijk dat onze inwoners op een veilige manier gebruik kunnen maken van het internet en ook het vertrouwen in de (digitale) samenleving behouden.

  • Om slachtofferschap te voorkomen, het taboe op slachtofferschap te doorbreken en de meldingsbereidheid te vergroten, blijven we bijeenkomsten organiseren op buurtniveau, samen met onze inwoners, om de digitale weerbaarheid van met name senioren te vergroten.
  • Voor kinderen (tot 12 jaar) zetten we Hackshield in. Dit is een spel dat thuis, in de klas en in de bibliotheek kan worden gespeeld. Hiermee stimuleren we dat kinderen het gesprek over digitale veiligheid aangaan. Ook andere geschikte interventies brengen we onder de aandacht bij de scholen.
  • Ook in 2026 organiseren we een of meerdere bijeenkomsten voor Tilburgse ouders om hen handvatten te geven rondom digitale opvoeding.
  • In de Week van de Mediawijsheid (november) vragen we extra aandacht voor veilig en verantwoord gebruik van sociale media.
  • Voorkomen van slachtofferschap én daderschap onder jongeren

Jongeren zijn bijzonder kwetsbaar om slachtoffer, maar ook dader te worden van digitale criminaliteit. De helft van alle verdachten van cybercriminaliteit die zich voor de rechter moeten verantwoorden is jonger dan 25 jaar. Vanuit het programma Preventie met Gezag werken we samen met R-Newt om te voorkomen dat jongeren zelf slachtoffer worden van digitale criminaliteit of geronseld worden als geldezel. Met het Openbaar Ministerie, politie en (schuld)hulpverlening werken we samen om te voorkomen dat jongeren die als geldezel zijn ingezet verder afglijden en doorgroeien in de criminaliteit.

Aandachtsgebied 5: Fysiek veilige leefomgeving

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • Brandveiligheid
  • We volgen landelijke- en regionale ontwikkelingen op het terrein van brandveiligheid.
  • Tijdens controles kijken we of de regels voor brandveiligheid worden nageleefd en handhaven we op noodzakelijke verbeteracties. Dat gebeurt onder andere bij kamerverhuurpanden, panden waar minder zelfredzame burgers verblijven(basisscholen, kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang), bijzondere objecten, hoog risico gebouwen, evenementen, nieuw afgegeven omgevingsvergunningen en meldingen brandveilig gebruik.
  • We onderhouden nauwe contacten met de Veiligheidsregio en de lokale brandweerposten.
  • We pakken onze rol richting inwoners in de vorm van preventie, nazorg en advisering.
  • Bouwveiligheid
  • Om de bouwkundige en (brand)veilige basis kwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving te waarborgen, houden we als gemeente risico gericht toezicht tijdens de bouw bij bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is verleend.
  • De nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is op 1 januari 2024 in gegaan. Hierdoor is het toetsen van en het toezicht op het bouwtechnische gedeelte door de gemeente bij een gedeelte van de bouwwerken vervallen. Bij deze bouwwerken vindt nog wel toezicht op de ruimtelijke aspecten van het bouwwerk plaats. Door een gefaseerde invoering van de Wkb, geldt de wetgeving ook in 2026 alleen voor de kleinere bouwwerken, zoals eengezinswoningen en kleine bedrijfspanden. Het toezicht op verbouwingen valt in 2026 nog steeds onder de gemeentelijke bevoegdheden. Dit betreft een aanzienlijk aantal omgevingsvergunningen waar nog regulier (bouw) toezicht op gehouden wordt. Als gemeente controleren we bij bouwwerken die onder de Wkb vallen of de aangestelde kwaliteitsborger gemachtigd is om een bouwplan te controleren. De kwaliteitsborger toetst de uitvoering tijdens de bouw. De gemeente zal in specifieke gevallen risico gericht toezicht blijven houden en behoudt de handhavende taak. Ook in 2026 doen we als gemeente samen met onze partners in de bouw ervaring op met deze nieuwe wetgeving, organisatie, werkwijze en de financiële gevolgen door het wegvallen van legesinkomsten zodat voor 2027 duidelijk is welke inzet nodig is.
  • We voeren in 2026 de handhaving op de nieuwe wetgeving “APK grote gebouwen” uit.
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39