Wat gaat het kosten - financiën
Aantrekkelijke leefomgeving x € 1.000 | Realisatie 2024 | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 37.209 | 42.687 | 45.306 | 42.853 | 48.025 | 46.882 |
Baten | -18.249 | -19.627 | -19.501 | -20.106 | -20.940 | -20.886 |
Saldo van lasten en baten | 18.960 | 23.059 | 25.805 | 22.747 | 27.085 | 25.997 |
Toevoeging reserves | 7.285 | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Onttrekking reserves | -6.343 | -10.747 | -10.542 | -5.868 | -8.762 | -4.961 |
Saldo reserves | 942 | -10.640 | -10.435 | -5.761 | -8.655 | -4.854 |
Totaal | 19.902 | 12.420 | 15.370 | 16.986 | 18.430 | 21.143 |
Herijkingen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
121. Hogere onderhoudslasten gemeentelijk vastgoed | 1.500 N | 1.500 N | 1.500 N | 1.500 N |
De afgelopen jaren is gebleken dat de werkelijke onderhoudslasten voor het gemeentelijk vastgoed een stuk hoger liggen dan hetgeen er vanuit het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en de begroting verwacht werd. Inmiddels wordt er een ingezet op een nieuw MJOP, welke beter aansluit bij de realiteit. | ||||
122. Herijking gebouwenexploitatie | 240 V | 843 V | 958 V | 722 V |
De gebouwenexploitatie wordt jaarlijks geactualiseerd op autonome en externe ontwikkelingen, zoals de gevolgen van prijsindexatie op de huuropbrengsten en exploitatielasten en op effecten van reeds genomen besluitvorming zoals mutaties in de gebouwenvoorraad. Komend jaar wordt rekening gehouden met een | ||||
123. Toerekening omslagrente | 2.402 V | 170 V | 2.405 V | 280 N |
De rentelasten van de door de gemeente aangetrokken financiering wordt conform BBV toegerekend aan de velden. Voor een verdere toelichting zie programma Samen en Dichtbij, veld Financiering en algemene dekkingsmiddelen. | ||||
124. Vervangende nieuwbouw hoofdkantoor BAT | 75 N | 75 N | ||
Het BAT krijgt een nieuw hoofdkantoor die qua financiering zal passen binnen de bestaande huur over een exploitatieperiode van 40 jaar, maar binnen de gebouwenexploitatie meer afschrijving- en rentelasten zal hebben dan het huidige nagenoeg afgeschreven pand. | ||||
125. Overige administratieve bijstellingen | 705 V | 705 V | 686 V | 658 V |
| 6 V | 6 V | 6 V | 6 V |
| 5 N | 8 N | 24 N | 50 N |
| 3 N | 5 N | ||
| 42 V | 42 V | 42 V | 42 V |
| 505 V | 505 V | 505 V | 505 V |
| 544 V | 544 V | 544 V | 544 V |
| 400 V | 400 V | 400 V | 400 V |
| 70 V | 70 V | 70 V | 70 V |
t.l.v. reserve kapitaallasten (via reserve Fonds Stedelijke Ontwikkeling) | 5 N | 5 N | 5 N | 5 N |
| 115 V | 115 V | 115 V | 115 V |
| 4 V | 7 V | 7 V | 7 V |
Beleidsvoorstellen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
126. Roadmap 3.0 verduurzamen vastgoed | 200 N | 450 N | 500 N | 500 N |
We verduurzamen ons vastgoed op basis van een routekaart. De routekaart 2021-2025 loopt eind dit jaar af en we zijn bezig met de routekaart 2026-2030 (routekaart 3.0). Routekaart 3.0 behelst de integrale verduurzaming van circa 30 gebouwen in de periode van 5 jaar. In afwijking van roadmap 2.0 gaan we nu uit van het gasloos maken van deze gebouwen en zal er meer geïnvesteerd moeten worden in circulariteit en klimaatadaptatie, willen we aan de doelstellingen in 2030 kunnen voldoen (tussentijds meetmoment). Een deel van de maatregelen leidt tot een energievoordeel voor de huurder. Deze levert een deel daarvan in ter dekking van onze kosten. Daarnaast vragen we Dumava subsidies aan voor de verduurzaming. Voor de resterende investeringskosten is dekking benodigd vanwege de onrendabele top. Uit een evaluatie van roadmap 2.0 blijkt onder andere dat we een steviger eigen projectteam op deze projecten moeten zetten én dat het verstandig is om niet alles uit te besteden. Onder roadmap 2.0 was de bouwmanagementcapaciteit volledig extern belegd. We willen daarom onze interne bouwmanagement-capaciteit met 1 fte verhogen om deze projecten uit te kunnen voeren, welke zal worden gedekt uit de voorbereiding- en uitvoeringskredieten behorende bij dit project. | ||||
127. Maatschappelijke Vastgoedtafel verlengen | 131 N | 131 N | ||
We draaien nu 2 jaar met een maatschappelijke vastgoedtafel waarin vraag naar maatschappelijke huisvesting en aanbod bij elkaar worden gebracht en waar maatschappelijke organisaties en instellingen worden geholpen bij hun huisvestingsvraag. In de tafel zijn de belangrijkste beleidsafdelingen vertegenwoordigd, zodat huisvestingsvragen integraal en snel(ler) kunnen worden afgehandeld. De procesmanager coördineert deze tafel. De maatschappelijke vastgoedtafel heeft zijn waarde inmiddels bewezen en we willen deze formatie daarom graag met 2 jaar verlengen. | ||||
128. Richtlijn omgevingsdialoog | 166 N | 166 N | 166 N | 166 N |
Op 31 oktober 2023 (nr. 23) is de richtlijn omgevingsdialoog vastgesteld. Bij de programmabegroting 2025 was een voorstel nieuw beleid opgenomen, voor de noodzakelijke inzet van 1,6 fte adviseur inwonersparticipatie, waarbij is aangegeven dat vanaf 2026 de structurele dekking uit de leges worden gedekt. |
Beleidsvoorstellen t.l.v. reserves en tarieven | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
129. Verhuizen WAT hal | 1.000 N | |||
Om invulling te geven aan motie 24-175 wordt er € 1 miljoen beschikbaar gesteld uit de reserve fonds stedelijke ontwikkeling. Deze middelen zijn nodig voor een onderzoek naar, verbouwing van en verhuizing van stichting WAT naar het pand aan de Ringbaan Oost 10. | ||||
130. Formatie-uitbreiding als gevolg van wijziging parkeerstrategie | 380 N | 380 N | 380 N | 380 N |
De 3 fte formatie is belast met het in eigen beheer realiseren van de toekomstige nieuwe parkeergarages, het maken van afspraken met ontwikkelaars inzake koop van door hen te realiseren parkeergarages, het bewaken van de juiste programma’s van eisen (zowel technisch als juridisch) van alle nieuwe parkeergarages en de afstemming met de toekomstig huurder en andere stakeholders. Deze formatie zal in eerste instantie worden gedekt uit de parkeerreserve vooruitlopend op besluitvorming rondom nieuw te ontwikkelen parkeergarages. | ||||
131. Uitwerking Gebiedsgericht werken | 704 N | 704 N | ||
Zie voor dit onderdeel de toelichting bij het veld Bestuur en Samenwerking. |