Vitale stad

Ruimte voor wonen, werken en mobiliteit

Waarmee/hoe bereiken we impact in de stad

Doel: Er is een passende woning voor elke Tilburger

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • In de uitvoering van het woonbeleid 2025-2030 richten we ons op de vier speerpunten: Meer betaalbare woningen, de juiste woning op de juiste plek, voor iedereen een passende woonvorm en een sterkere positie op de woningmarkt.
  • We staan voor de opgave om meer woningen toe te voegen dan tot nu toe verwacht. Binnen de doorbouwstrategie benutten we het Bouwberaad om dit te bereiken.
  • We zetten in op een sterkere positie op de woningmarkt door inzet van het Huurteam en de instrumenten uit de Wet goed verhuurderschap en de wet Betaalbare huur. Ook stimuleren we dat het belang van woningzoekenden wordt meegenomen bij het opstellen van visiedocumenten (het woonbeleid, gebiedsperspectieven en koersdocumenten). Per 1 juli 2026 eindigt de huidige opdracht van het Huurteam en start een nieuwe opdracht voor de invulling van het Huurteam (conform motie 25 029 van de gemeenteraad). Hiervoor wordt in Q4 2025 een aanbestedingsprocedure gestart.
  • Met de omgevingsvisie, stedelijke ontwikkelingsstrategie, gebiedsontwikkelingen en ruimtelijke gebiedsperspectieven of -visies geven we op diverse schaalniveaus integraal richting aan onze plancapaciteit
  • We implementeren de wet Versterken regie volkshuisvesting en daaraan gerelateerde wetswijzigingen. Op basis van het wetsvoorstel, verwachten we onder andere het omzetten van het Woonbeleid naar een volkshuisvestelijk programma en actualisatie van de huisvestingsverordening.
  • We geven uitvoering aan de afspraak in het Convenant Wonen over het toevoegen van passende woonruimte waarbij we binnen 3 jaar drie nieuwe locaties in veerkrachtige gebieden willen vinden om minimaal 100 woningen per locatie te ontwikkelen. 
  • Ten aanzien van gebiedsontwikkelingen en projecten verwachten we in het Kenniskwartier te starten met de planologische procedure voor de vernieuwing van de Westermarkt en de Stationsbuurt. De bouw van de Smariuskade is in 2025 gestart en ligt daarmee voor de komende jaren op koers. In Tilburg Noord wordt gestart met de planologische procedures voor Bellini, Mascagni en Swellincklaan. In Tilburg Zuid wordt gestart met de planologische procedures voor Ringpark Zuid en Stappegoor. In de Spoorzone wordt in 2026 gebouwd in de deelgebieden Zwijsen I en II, en De Burgemeester. Broedplaats Fase 2 (Gebouw 82-84) wordt volledig verduurzaamd en geoptimaliseerd. De locomotiefboulevard wordt deels definitief ingericht. Er wordt gewerkt aan de Young Professional Campus en het complex Koepelhal/Wagenmakerij. In de Piushaven wordt deelplan Spinaker opgeleverd. Binnen Fabriekskwartier worden de eerste gebouwen opgeleverd en heten we de eerste bewoners welkom, terwijl vervolgfases gestart worden. Voor de Residentie wordt het omgevingsplan voor zowel fase 1 en fase 2 ter vaststelling aan de raad aangeboden, en wordt gestart met bouwen van fase 1. In het verlengde van de Piushaven wordt in 2026 gebouwd aan de woongebouwen van Koningsweide. Stadsforum wordt afgemaakt, en het omgevingsplan voor Louis Bouwmeester wordt ter vaststelling aangeboden. In de Oostflank wort het Gebiedsperspectief Udenhout ter vaststelling aangeboden. Datzelfde geldt voor de Ontwikkelvisie Biezenmortel. In Biezenmortel wordt het omgevingsplan voor fase 1, Hof van Hulten, ter vaststelling aangeboden. Naar verwachting worden ook de omgevingsplannen voor De Akkers en Nieuwe Warande Fase 2 in Berkel Enschot ter vaststelling aangeboden.

Doel: Er is voldoende (kwalitatief goede) ruimte voor economische ontwikkeling en werken

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

  • In 2026 gaat het programma Revitalisering Bedrijventerreinen een nieuwe fase in. We hebben in de eerste fase - onder andere door middel van ontwerpend onderzoek - de stap gezet van faciliteren naar aanjagen en inspireren.

In de volle breedte van de stad werken we inmiddels aan ca. 54% van de verdichtingsopgave. Het gaat daarbij onder andere om de realisatie van meer ruimte voor werk op pandniveau (uitbreiding en optopping), pand- en grondeigenaren stimuleren we om on(der)benutte percelen in te zetten voor extra bedrijvigheid zoals bijvoorbeeld de voorgenomen verkoop van een deel van haar gronden door Fujifilm op Vossenberg. Eveneens wordt schuifruimte in kaart gebracht om intensiever ruimtegebruik ten behoeve van extra bedrijvigheid en banen mogelijk te maken.
In de komende fase volgen we de ingezette koers en zetten we tegelijkertijd meer in op het creëren van de noodzakelijke randvoorwaarden voor realisatie. We werken aan- en denken actief mee, met projecten die onder andere voortkomen uit de uitvoeringsprogramma’s voor bedrijventerreinen en de architectenpool, en welke aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van het programma revitalisering om te verdichten, verduurzamen, vergroenen en te vernieuwen.

  • We werken aan de oprichting van een fonds revitalisering, gericht op het creëren van schuifruimte voor watergebonden- en waterverbonden bedrijvigheid (juiste type bedrijf op de juiste plek). De provincie Noord-Brabant heeft haar bereidheid uitgesproken om hieraan bij te dragen. Na positieve besluitvorming in de raad kan worden gestart met de uitvoering.
  • Rijkswaterstaat rondt in 2026 de aanbesteding van het werk voor Sluis II af. Dan contracteren ze een marktpartij die aan de slag gaat met de uitwerking voor de realisatie.
  • Bij het BO MIRT in november 2025 zal inhoudelijke overeenstemming worden gevraagd tussen Rijk en regio voor het afsluiten van een bestuursovereenkomst om tot optimalisatie van het Wilhelminakanaal tussen Kraaiven en Loven te komen. We stellen in Q1 2026 de gemeenteraad voor om het benodigde uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. In Q1 van 2026 is ook voorzien om de besluitvorming over de ruimtelijke procedure in het college te behandelen.
  • We vernieuwen en verduurzamen de truckparking op bedrijventerrein Kraaiven. Naar verwachting starten we in de tweede helft van 2026 met de werkzaamheden.
  • In 2026 stellen we de gemeenteraad voor om het benodigde uitvoeringskrediet voor project Haven Loven beschikbaar te stellen, om de grondexploitatie te openen, én om het nieuwe omgevingsplan voor deze ontwikkeling vast te stellen. In 2026 nemen we tevens maatregelen ter voorbereiding op de realisatie van dit project. Mogelijk kan er eind 2026 al een start worden gemaakt met de eerste werkzaamheden.
  • We geven duidelijk mede richting aan het opstellen van een nieuwe provinciale behoefteraming werklocaties in lijn met de economische strategie. Onze specifieke inzet daarbij ligt op de beleidsrijke vertaling van marktvraag naar programmering van werklocaties. Samen met regiopartners geven we zo meer sturing aan welk type bedrijvigheid meer dan wel minder ontwikkelruimte wordt geboden gegeven de schaarste aan ruimte enerzijds en verschillende maatschappelijke opgaven anderzijds.
  • In samenwerking met regiopartners stellen we een nieuwe kernagenda Hart van Brabant op. Dit is de samenwerkingsagenda op de verschillende domeinen waarin opgaven worden vertaald naar concrete activiteiten die in regionaal verband worden opgepakt.

Doel: Mobiliteit in Tilburg vindt plaats op een gezonde, slimme, veilige, duurzame en inclusieve wijze

Welke majeure resultaten en mijlpalen worden in 2026 verwacht c.q. uitgezet?

Mobiliteit: Samenhangende maatregelen voor een bereikbare en leefbare stad
In 2026 zetten we belangrijke stappen in de uitvoering van de geactualiseerde Netwerkanalyse 2040 (NWA2040) en bereiden we maatregelen voor ter uitwerking van gebiedsvisies en – perspectieven:

Spoorzone en Parkring

  • We bereiden het ontwerp van de Burgemeester Brokxlaan voor inclusief afronding Parkring (overnemen functie Spoorlaan).
  • We bereiden de uitvoering van de afsluiting tussen de Spoorlaan en Telegraafstraat voor, inclusief herinrichting voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer-assen en Ringbaan West

  • We maken een civieltechnische uitwerking en bereiden de aanbesteding voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer vanaf de Spoorlaan via Hart van Brabantlaan en Ringbaan West voor.
  • We maken een ontwerp voor de Ringbaan West: op basis van de keuze tussen 2x1 of 2x2 rijstroken met flankerende maatregelen, gericht op Hoogwaardige OV-doorstroming, verkeersveiligheid en leefkwaliteit in afstemming met onderhoud spoorviaduct Ringbaan West en de daaraan gekoppelde Minder Hinder Aanpak (zie veld in Fysieke Basiskwaliteit, onderwerp Bereikbaarheid).

Oostflank

  • We leggen de verlengde Koningsoordlaan aan ten behoeve van de ontsluiting van de woningbouwgebieden die in ontwikkeling genomen worden.

Spoor

  • Voor station Tilburg Universiteit werken we samen met partners aan het agenderen van een verkenning op het MIRT.
  • Voor station Udenhout werken we toe naar een businesscase in afstemming met het landelijke toekomstbeeld OV.

Fietsen

  • We tekenen een bestuursovereenkomst voor de snelfietsroute Hilvarenbeek - Goirle - Tilburg en bereiden de realisatie voor.
  • We voeren een verkenning en tracestudie uit voor de snelfietsroute Tilburg-Den Bosch.
  • We leveren een definitief ontwerp op voor de Fietsenstalling Stadswinkel.

Parkeren en deelmobiliteit

  • We werken deelmobiliteit en de financiële strategie parkeren uit.

Deze maatregelen worden in samenhang voorbereid en uitgevoerd, met oog voor participatie, leefkwaliteit en toekomstbestendige mobiliteit.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39