Wat gaat het kosten - financiën
Passende ondersteuning: | Realisatie 2024 | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 95.940 | 111.305 | 104.199 | 99.906 | 87.971 | 86.931 |
Baten | -1.347 | -4.356 | -3.981 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | 94.594 | 106.949 | 100.218 | 99.906 | 87.971 | 86.931 |
Toevoeging reserves | 0 | 11.078 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -6.908 | -225 | -126 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | -6.908 | 10.853 | -126 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 87.686 | 117.801 | 100.092 | 99.906 | 87.971 | 86.931 |
Herijkingen | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
69. Bovenregionale Jeugdhulp | 16.456 N | 16.456 N | 16.456 N | 16.456 N |
De budgetten voor kosten jeugdhulp worden bijgesteld o.b.v. het Tilburgse aandeel in de regiobegroting. De begroting Hart van Brabant 2026 vraagt een bijstelling van de Tilburgse begroting op het onderdeel jeugd van € 16,4 miljoen. Dit bedrag bestaat voor € 12,2 miljoen uit de gewijzigde regiobegroting jeugd 2025, zoals in de Tussenrapportage 2025 is toegelicht. De overige € 4,2 miljoen komt voort uit een indexatie van begroting 2025 naar begroting 2026. De regio hanteert een gecombineerde indexpercentage voor zowel prijs als volume. Voor 2026 is dat percentage vastgesteld op 5,36%. Hiermee komt de Tilburgse begroting uit op € 91,8 miljoen als aandeel in de regionale begroting Jeugdhulp ad € 169,4 miljoen. Na het rapport van de commissie van Ark hadden we rekening gehouden met compensatie vanuit het rijk. In de meicirculaire hebben we compensatie ontvangen en daarmee komt deze stelpost te vervallen. Daarbovenop krijgen we nog structureel € 6,4 miljoen extra compensatie in de meicirculaire wat de effecten van deze herijking op het begrotingssaldo dempt. Dit wordt gemeld op het veld Samen en Dichtbij. Echter gaat het rijk in de meicirculaire uit van lagere kosten vanaf 2028 voor jeugdhulp als resultaat van de hervormingsagenda en om deze reden gaan gemeenten vanaf 2028 minder ontvangen vanuit het gemeentefonds. We houden rekening met een besparing vanaf 2028 conform verwachtingen van het Rijk en nemen hier een negatieve stelpost voor op van € 11,8 miljoen. De besparing wordt vanuit het Rijk voorzien op invoering eigen bijdrage (€ 3,675 miljoen), beperking van trajectduur (€ 0,959 miljoen) en ten gevolge van de indexering van opbrengsten van de Hervormingsagenda (€ 7,161 miljoen). Aangezien het onzeker is of we deze, door het Rijk aangenomen, besparing ook gaan realiseren, nemen we dit op als risico. | ||||
70. Uitvoeringsbegroting jeugd | 217 N | 217 N | 217 N | 217 N |
De uitvoeringsbegroting 2025 voor de gastheer taken in het kader van jeugd is bijgesteld naar loonsom en prijspeil 2025 en 2026. Het structurele effect vanwege uitbreiding contractuele uren bedraagt circa € 217.000. De bijstelling als gevolg van de reguliere loonindexatie uitvoeringsprogramma jeugd wordt gemeld op het veld Algemene Baten en Lasten. De totale bijstelling van de regionale uitvoeringsbegroting jeugd en de ontvangen bijdragen van de deelnemende gemeenten wordt gemeld op veld Samen en Dichtbij. | ||||
71. Overige/administratieve bijstellingen | 98 V | 101 V | 101 V | 101 V |
| 128 V | 128 V | 128 V | 128 V |
| 30 N | 30 N | 30 N | 30 N |
| 3 V | 3 V | 3 V |
Beleidsvoorstellen (x € 1.000,-) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Beleidsvoorstellen Beweging Sociaal Domein | ||||
72. Ombuiging zorgvraag Jeugdhulp | 1.170 V | 1.352 V | 1.492 V | 2.532 V |
De investeringen die we gaan doen in de sociale- en pedagogische basis en de Wijkzorgteams moeten leiden tot minder bestedingen bij onze contractpartners WMO en Jeugd. Structureel nemen we de minimaal verwachte ombuiging op die gebaseerd is op de drie wijken waar we starten met de Wijkzorgteams. Voor 2026 bedraagt de verwachte ombuiging € 1.170.000. Jaarlijks stellen we de verwachte ombuiging op basis van ervaring en monitoring bij. |