Programma's

Inclusieve stad

Wat willen we bereiken

Voor alle vier velden van passende ondersteuning geldt:

We bieden Tilburgers waar nodig passende ondersteuning zodat ze naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving. Deze ondersteuning noemen wij passend omdat deze integraal, dichtbij en op maat is. Inwoners geven hier zelf naar vermogen sturing aan en de mogelijkheden vanuit de eigen omgeving worden zoveel mogelijk benut.

Dit meten we met onderstaande indicatoren. Deze indicatoren zijn in oktober 2021 vastgesteld, waarbij de geformuleerde indicatoren voor een belangrijk deel nog geoperationaliseerd moesten worden. Hier is nog onvoldoende aandacht voor geweest. Daarnaast is ook een continumeting ingericht, waarbij nieuwe indicatoren beschikbaar zijn gekomen voor ervaringen van onder andere de Wmo en Toegang. Deze metingen zijn vanaf eind 2022 / begin 2023 gestart. Beschikbare informatie is ontsloten via waarstaatjegemeente.nl

Indicatoren

Bron

Streefwaarde

2021

2022

2023

2024

  1. Gemiddelde uitkeringsduur

Gemeentelijke applicaties

Lager t.o.v. 2021

  1. % Inwoners dat aangeeft met ondersteuning beter de dingen te kunnen doen die hij of zij wil

Cliëntervarings-onderzoek Wmo en Jeugd

Hoger dan landelijk gemiddelde: >80%

65% (Jeugd)
** (Wmo)

  1. % Inwoners dat aangeeft samen met medewerker naar oplossingen te hebben gezocht

Cliëntervarings-onderzoek Wmo en Jeugd

Hoger dan landelijk gemiddelde: >80%

**

  1. % Inwoners dat aangeeft daadwerkelijk stappen in zijn/haar ontwikkeling te hebben gemaakt.

Klanttevreden-heidsonderzoek Werk en Inkomen

>80%

68%

73%

  1. Tevredenheid over de dienstverlening (klantregisseur/ contactpersoon)

Klanttevreden-heidsonderzoek Werk en Inkomen

>80%

94%

  1. % Inwoners dat door de ondersteuning vanuit de Toegang geen verdere passende ondersteuning meer nodig heeft.

Gemeentelijke applicaties

nog nader te bepalen

  1. Ervaringen inwoners met voorliggend/lichte ondersteuning (ontwikkelindicator)

In ontwikkeling

nog nader te bepalen

  1. Verhouding inwoners met specialistische ondersteuning t.o.v. totaal inwoners Tilburg

WSJG*

Geen

  1. In- en uitstroom specialistische ondersteuning t.o.v. totaal inwoners Tilburg

Gemeentelijke applicaties

Geen

  1. Verschil werkelijke uitgaven sociaal domein t.o.v. Rijksbudgetten (ontwikkelindicator).

In ontwikkeling

Passend binnen het rijksbudget

  1. Gemiddelde wachttijd ondersteuningsgesprek

In ontwikkeling

nog nader te bepalen

  1. Servicenorm aanvraag bijstandsuitkering

Gemeentelijke applicaties

90% <30 dagen

  1. % Inwoners dat wist waar hij of zij moest zijn met zijn/haar hulpvraag

Cliëntervarings-onderzoek Toegang

Hoger dan landelijk gemiddelde:>75%

82%

  1. % Inwoners dat snel geholpen is met zijn/haar hulpvraag

Cliëntervarings-onderzoek Toegang

Hoger dan landelijk gemiddelde: 75%

68% (Jeugd)

  1. % Inwoners dat positief is over kwaliteit van de ondersteuning

Cliëntervarings-onderzoek Toegang

Hoger dan landelijk gemiddelde >85%

* CBS benchmarkgegevens, te raadplegen via www.waarstaatjegemeente.nl
** In verband met een nieuwe onderzoeksmethode zijn deze cijfers nog niet beschikbaar

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 13:33:14 met de export van 10/09/2025 13:26:39